Investera?
Har någon här haft någon som velat gå in och investera, och hur har det då gått till? :)
/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)
Jag har aldrig varit med om det. Ska det medfinansieras handlar det om bolagsform på företaget
Investerar man pengar i srilanka på man tillbaks 15%års ränta..är det inte lönnsom ?
Behöver du hjälp!
verklighetenbuddhist:
Låter som en otroligt säker bluff! Låter något för bra, så är det för bra.
tack för kommentater,jag är ingen bluffare..men du kan tolka,utrcka vad du vill.
ha en bra dag.
tack.
Jag vet inget om just Sri Lanka. men jag antar att det är som det brukar vara i u-länder d v s det är en väldig brist på investeringskapital.
T ex på Filipinerna har den vanligaste lånetypen en ränta motsvarande 140 % per år! Några svenskar har stått för finansiering mot skördedelning då andra gjort jobbet, mest för att vara snälla mot grannar. Skördar kan vara väldigt olika olika år, men jag tror snittavkastningen för svenskarna varit ca 30-40%. Någon "bank" hade garanterat 20% för något slags, vet inte riktigt vad, men det blev stoppat av regeringen. Kanske var det mygel. Det finns sådana också, men det finns även mycket lönsamma projekt, som har en avkastning på mycket högre än 15 %. Flera hävdar man dubblar pengarna på 1,5 - 3 år beroende på läge och risknivå,om man vet vad man ska göra. Vet inte om kompisen till en amerikan hade alla siffror rätt, men han hävdade att han tjänat in en 180 000kronorsmaskin på ca 2 månader. Vet inte om det är sant, men amerikanen har köpt en maskin till, och det skulle han knappast göra om det inte var bra lönsamhet. En ganska vanlig "pensionsinvestering" för utlandsjobbande filipinos ger ingenting första 5-6 åren, fär att sedan kunna ge avkastning upp till 100 år, riktigt bra utdelning om det sköts bra. Men på Filipinerna finns även många myglare.
Så det kan vara både sant och mygel.
Först hade jag tänkt starta ett Internetföretag för min egen försörjning, och någon förädlingsproduktion, för att hjälpa fattiga bybor, men då jag letade passande produktion för dem, så hittade jag flera saker, som verkar väldigt lönsamt (som t ex det amerikanen gör). Så det slutar nog med att jag struntar i att starta något tänkt för mig separat :) Men jag kommer inte att kunna finaniera själv alla projekt jag vill starta, så kanske kommer jag själv starta ett investmentföretag/investeringsmöjligheter som andra kan investera i då jag flyttat dit :) (Jag har nog klart med en som vill investera 200 000 till den dyraste maskinen, men han känner mig ganska bra, och vet en del av vad jag gjort förrut.)
Hur kan man hitta Investerare till sitt kommande företag?
Kan man fråga om stöd från komunen om det är ett stort företag som kan gynna komunen? Jag har nämligen väldigt stora planer, men jag skulle behöva många hektar mark för att kunna genomföra min/mina ideér.
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
#6 Vanliga INVESTERARE brukar vara mycket svårt om man inte känner dem.
STÖD är något ANNAT. Skadar inte att fråga kommunen, MEN jag TROR det finns EU-lagar om att företag inte får få stöd om de inte ingår i EU-reglerna.
Men kanske ditt företag passar följande (om de stöden finns kvar. Jag har inte kollat på många år):
/Länsstyrelsen har en del stöd för företagsutveckling.
/EU har stöd till vissa slags projekt.
/ALMI.
/Sedan finns det vissa slags stöd för vissa slags brancher. Antar att du vet om att det finns en massa stöd för jordbruksfastigheter t o m sådana för att INTE odla!!! :)) Kommer inte ihåg vad de heter, men i alla fall förrut fanns stöd för projekt som utvecklar Internet.
Oftast kräver de att du delfinansierar, ofta minst 50% av det stödet gäller. En del är svårt att få, en del är lätt om ditt företag passar in i kriterierna och för vissa stöd är det ganska lätt för de flesta att anpassa.