Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4522 ggr
kredka
0

visma + paypal

hej, hej, finns det någon här ute som bokför paypal betalningar i visma?? Jag har tänkt nu börja att bokföra allt själv och kör på test version av visma men har ingen aning om hur kan jag bokföra paypal betalning?? skall jag välja insättning till bankkonto och sedan i *utbetalning* flik skriva pris som jag fick betala för att ta emot den summa??

Välkommen till ferretplanet.se :)

Trollbus
1

Hej. Jag tar betalt med Paypal och bokför i Visma 2000. Jag har i kontoplanen skapat ett separat konto för paypal, skiljt från mitt vanliga bankkonto. Sedan bokför jag inbetalningen där mot försäljning. Och sedan avgiften för att ta emot pengar som bankavgift (6570 tror jag kontot heter) mot paypalkontot.

kredka
0

ok, då tror jag att jag gjorde rätt, då alla inbetalningar bokför jag till giro och paypal som bankkonto :) tack för svar!

Välkommen till ferretplanet.se :)

sofiakarolina
2

Hur gör ni sedan när ni för över pengarna från paypal till det svenska bank kontot?

Spelar det någon roll att valutakursen har ändrats och pengarna som kommer in på svenska kontot antingen är högre eller lägre än när man bokförde inkomsten?

Ska man bokföra den här överföringen alls?

Trollbus
1

Jag har mitt paypalkonto iställt på att bara ta emot svenska pengar, då växlas de från kundernas konton innan de hamnar hos mig. Jag har alla priserna i webshopen i SEK fast huvuddelen av kunderna bor i andra länder.

Det spelar roll om valutakursen förändras. Du bokför mellanskillnaden som vinst eller förlust. Det finns speciella konton för det i kontoplanen, eller så får du skapa sådana själv.

Man måste bokföra förflyttning av pengar från paypalkontot till svenska bankkontot precis som mellan vilka vanliga konton som helst.