kostad för husbygge?
Hur mycket tror ni det kostar att bygga ett hus helt från grunden? alltså ett hus på 100 kvm typ?
kanske inte har jättemycket med er sajt att göra men någon här kanske jobbar med detta? eller har byggt hus själv?
ska du köpa en helt ny tomt? är vatten, avlopp och el dragen till platsen?
vad ska du använda byggnaden till?
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
Ojj, nej jag bara drömmer lite om framtiden så har inget bestämt direkt. Tänkte bo i huset permanent. Tänkte om man köper en tomt som är till salu och sedan bygger/köper färdigt hus.
en byggsats kostar ca 1 miljon. men då får du slå ihop det sj. ska du bygga i lösvirkeshus så kanske du kommer undan med några hundra tusen om du ber sj om en akitekt rita ett hus åt dig.
du kan ju gå in på bl.a lbhus.se
Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare
oj, tack ska kolla :)
Värmland är inte ett av de "heta" länen gällande hus, så det finns säkert många, som har svårt att sälja. Så om jag var du skulle jag KÖPA ett hus som redan finns (eller hyra av någon av dem som har svårt att sälja).
Gissningsvis kan du få ett ca 130 m2 i någorlunda skick för ca/under 500 000 (utom i populäraste områdena).
(Nästa vår planerar jag att sälja mitt för ungefär det :) med 40 m2 uthus, egen brunn, HD-TV-satelitmottagare och värmepump. Nära gränsen Dalarna/Västmanland.)
Jag har redan kollat på hus till salu här i värmland, jag kan till och med hitta hus LÄTT för bara 300 000, det är de jag siktar in mig på.

Att bygga nytt hade uppskattningsvis kostat 10000 Kr per kvadratmeter, då ingick material och arbetskostnad. Om du köper tomt, det kostar separat, och har det kommunalt vatten och avlopp samt el, då underlättar, men annars kostar det också extra. Likadant med bergvärme eller liknande. Eventuellt staket, markarbete likaså. Jag vet inte hur dessa priser påverkas av det geografiska läget, men eftersom det finns landstäckande byggkedjor, tror jag att byggmaterialet pris är detsamma överallt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
okej tack, då lutar det åt att jag istället renoverar

lycka till, renovering är ett skapande process, som ger mycket glädje under tiden, men bara om du inte har för bråttom, då blir allt jobbigare för man vill ha resultat med en gång o det går ju inte. Då kan du sätte ditt eget prägel. Tänk på att alltid ha mer eluttag (och nya) än du kan tänkas behöva, bra isolering, och kolla om huset är friskt. (Utan mögel, husbock eller liknande) Allt annat kan man göra i efterhand.
Har du ett hus att renovera?
Är det stort renoveringsbehov kan det med vara dyrt.

renovering är aldrig lika dyrt som att bygga nytt. Visst kostar det, men man tar det med egna förutsättningar. Vi har renoverat en gammal kåk i 12 år nu, och vi tycker att vårt hem är det finaste som finns, vi har bott här hela tiden, allt fungerade hela tiden, tog en sak i taget, och har inte mer lån än då vid husköpet, det innebär att vi har klarat det med våra låga inkomster och två kreativa sinnen.