Bokföringsprogram
Om jag har ett bokföringsprogram är det då bara att skriva ut sista dagen i månaden för att se hur mycket pengar som har kommit in, hur mycket Moms jag ska betala??
Kan jag då skicka dom papprena till skatteverket???
Om du lämnar in en budget/beräknad inkomst till skatteverket så får du veta vad du behöver betala in per månad(preleminärt).
Momsen kan deklareras på två sätt endera via en särskild pappersblankett som skatteverket tillhandahåller eller så via skatteverkets hemsida.
Det Kim skriver om är din F-skatt.
Läs mer på skatteverkets hemsida
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
På måndag ska jag till en revisor som ska kolla på min bokföring.
Han kanske kan hjälpa mig.
Vill fixa detta själv, har ju inte så stora utgifter bara inkomster.
Inkomsterna är olika månad för månad.
Hej
Du har ju en kassa eller bankkonto när månaden börjar. Sen bokför DU varje transaktion som händer under månaden. När månaden är slut stämmer du av ditt bankkonto med ditt kontoutdrag, då ser du att du inte missat nått. Likadant gör du med en eventuell kontantkassa,
HAr Du bokfört rätt så kommer den utgående momsen den momsen på det Du säljer att finnas på ett konto.
Den ingående momsen, dvs den momsen som finns på det du köper å ett annat konto.
Om Du skriver ut en momsrapport så kommer utgående momsen att stå överst under den den ingående momsen. Sist om det är Moms du skall betala in eller åter få.
Till vänster högt upp brukar det stå omsättningen.
Dvs beloppet Du sålt för utan Moms.
Tar Du omsättningsbeloppet x 25 % så får du beloppet Du har vid utgående Moms.
Sen beror det ju på vilken verksamhet Du bedriver. DU kanske bedriver blandat verksamhet, dvs du kanske både säljer varor o tjänster som är momsfria.. DÅ får Du diskutera med din redovisningskonsult om Du skall lyfta alla ingående Moms.
Det finns mycket att tänka på beträffande momsen. Många snåriga regler. Och det kan ställa till en del med skattetillägg om man gör fel. Så ett tips är att kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till
Var rädda om varandra