Hur bokföra själv
Jag driver ett litet företag, Jag har lite inkomster. Jag har inga utgifter.
Jag vill lära mig att göra egen bokföring men hittar ingen förenklad beskrivning hur detta skulle gå till. Jag har väldigt dålig kunskap om bokföring och vill ha en enkel beskrivning…
Vilket program kan jag använda osv. Någon som har egen bokföring får gärna berätta lite kort
Jag har läst en bokföringskurs på högskolan, men känner mig ändå väldigt osäker. När jag inte vet brukar jag använda mig av http://www.bokforingstips.se/. Där finns det mycket information och tydliga exempel på hur man ska göra :)
Tack! Ska kolla direkt
Eftersom du inte har en aning om bokföring, och situationen i ditt företag är ovanligt enkel, så duger det med "Enkel bokforing". Den är mycket mindre krånglig att förstå sig på, och du behöver inte hålla reda på nummer på konton till vilka summorna ska.
Du kan göra det enkelt och skriva på en bred sida så allt kommer på samma rad.
Datum, verifikationsnummer, In*, Ut*, Moms på in, Moms på ut. Sedan gör du själv de konton du vill ha. Enklast är om du väljer samma uppdelning, som det är på deklarationsblanketten.
*Båda exclusive Moms.
Om du skriver i Excel, printar ut det och slriver under, så tolkar jag det som att det ska vara godkänd bokföring för det företag du har.
Jag använder visma Enskild firma den är enkel att lägga in den dagliga bokföringen i utan större kunskaper.
Exel eller liknande är sämre då det inte finns några rimlighetskontroller du får inte heller använda ett program där det går att ändra utan att det syns. Huvudbok på papper funkar med men kräver mer kunskaper.
Instämmer med #4 KimE bokföring i Excel godkänns inte om du får en skattekontroll. Har sett din andra tråd också, äger du ditt Visma-program så har du som Karin skriver även support, använd den. Vad som än sägs i all reklam så finns det inget bokföringsprogram som är så enkelt så det inte kräver några grundläggande kunskaper.
Har du ingen kunskap är det svårt att på ett sånt här forum beskriva hur du ska göra. Klarar du av att läsa dig till kunskap har Visma/SPCS många bra böcker med exempel på hur bokföring kan göras. Annars kanske en grundkurs i bokföring skulle vara bra start.
I #3 Uncle Thomas har du fått några tips om de enklaste händelserna du behöver bokföra. Gå till skatteverkets hemsida och hämta hem en näringsblankett så ser du hur du bör dela upp dina utgifter
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#4 "är enkel att lägga in den dagliga bokföringen i utan större kunskaper."
Har aldrig provat det, men måste man inte veta kontonummer för att kunna använda det?
Om han gör det, som jag beskrev, behöver han inte kunna några konteringsnummer, bara ha lite logiskt tänkande :)
#4 o 5 "bokföring i Excel godkänns inte om du får en skattekontroll."
Det var därför jag skrev att han skulle printa ut det och skriva under. Då han gjort det klart alltså, inte vänta till kontrollanter vill se det oändringsbara och det är för sent :)
Fast om han har bara ett fåtal sorters, så är det iogs inte så svårt att kolla vad de har för kontonummer, och använda ett bokföringsprogram.
--
Jag missade att säga en sak förrut
#TS "Jag driver ett litet företag, Jag har lite inkomster. Jag har inga utgifter."
Va?! Vad är du för skruttig "revisor"?! :) Såklart du har en del utgifter. Ditt företag har väl använt någon utrustning, eller köpt in några varor/råvaror? Telefon, frimärken, åkt något, använt datorn…
Om du inte tar upp sådant företaget behövt, så kommer du att få betala onödigt mycket skatt…
Nej man behöver inte veta konteringsnummer för att kunna använda visma ef men det är en fördel att veta att de finns i bakgrunden för att förstå vad programmet gör.
Menar du att kan ska välja i en lång lista på vad det är då? Inget vidare bra i sådana fall. Programmet behöver ju "fatta" på något sätt vad det är, för annars vet det ju inte vart det ska kontera.
#9 Fast i en annan tråd skrev du att det inte var transparent, man såg inte vad som sker
"Ja jag ser inte hur det konteras men det blir nog rätt ändå."
För TS och andra, som inte kan något om bokföring, är det ju mycket bättre att se tydligt vad som händer, för då kan de ju fatta med logik vad som händer och att det blir rätt. Det ser man lätt på papper. Om jag fattade rätt så är det inte frågan om många poster, som ska föras in.
Ja det är lätt att se på papper men då måste du kunna bokföring och räkna rätt.
Haha, mycket att läsa^^
Hinner inte svara på allt nu men tack för alla svar och ska titta igenom mer noggrant inom kort.
Och gällande mina utgifter är det inte riktigt något som jag behöver dela med mig utav så känns som ett onödigt.. ja..
men det enda som isåfall skulle existera är sms/mobil samtal.
Jag är hästmassör och arbetar med händerna….
Resa till kund är kommunalt eller promenad. Biljett kostnad ingår i priset.
Som sagt ett väldigt enkelt företag jag har på fritiden för att jag älskar friskvård.
Det är klart du inte behöver skriva vilka utgifter du har, men det stämmer ju faktiskt inte att du saknar utgifter. Om du reser kommunalt så har du väl en biljettkostnad. Den är en utgift även om du får den betald. Du skall bara betala skatt på skillnaden mellan inkomster och utgifter. Därför måste allt bokföras. Lycka till!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#12 "Jag är hästmassör och arbetar med händerna….
Resa till kund är kommunalt eller promenad. Biljett kostnad ingår i priset."
Förhoppningsvis täcker priset ALLT inklusive din "lön", för annars är det ingen lönsam verksamhet 
Använder inte hästmassörer liniment e d?
Hur får du tag i dina kunder = Har du inte haft några kostnader för det t ex någon annons?
Ta upp ALLT du betalar, för annars får du betala en massa procent skatt på pengar du inte har tjänat…
Är ju synd om Du missar nån möjlighet till avdrag. Ta kontakt med en redovisningskonsult.
Tala om att Du har för avsikt att sköta Din bokföring själv . ATt Du önskar hjälp med en genomgång hur man bokför på rätt sätt.
När året är slut så tar Du ställning till om Du skall upprätta din näringsdeklration själv eller om Du skall ta hjälp.
Gör man fel finns alltiden risken att man åker på skattetillägg
Var rädda om varandra