Skaffa bankgiro
Jag har just nu mina privata konton hos Swedbank så det är väl smidigast att skaffa bankgiro hos dem också? Eftersom jag ska dra igång enr Enskild firma, ska jag då ansöka som privatkund eller företag? Vad är skillnaderna i praktiken? Kommer mitt bankiro få ett eget konto och vara helt separerat från mina privata konton eller kan man baka ihop dem på något mysigt sätt?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Jag öppnade ett företagskonto och fick girot kopplat till det. Det är enklare att skilja på dina och företagets pengar om du har separata konton.

De låter logiskt, då får jag satsa på ett företagskonto med bg kopplat till de. Vad ungefär kostar de per år?
Sandra
Saker kostar ofta mer även för småföretag än för privatpersoner
men kan behövas för att göra tillräckligt proffsigt intryck.
Småföretagare behöver ändå ha självdisciplin
och Enskild firma och du själv är ändå samma juridiska person, så ur den synvinkeln bör det inte vara viktigt.
men mindre risk för krångel med avdrag om det står företagets namn på KOSTNADER,
men ingen skillnad för deklarationen om pengarna kommer in till privat- eller företagskonto, för de ska ändå bokföras.

#3 De har jag kikat på, verkar intressant!
#4 Men jag kan handla på mitt kort och inte företagskortet till företaget utan att de blir krångel med avdrag?
Om jag skaffar bg till mitt privatkonto blir de då mitt namn som dyker upp när man skriver in bg numret? Eller kan jag välja själv vad som ska stå?
Sandra
Normalt kan du idag inte ha ett bankgiro kopplat till ett privatkonto. Jag hade bankgiro fram till ca 8 år sen, sen kunde jag behålla det genom att byta bank. För två år sen fick jag även i nya banken skaffa ett särskilt företagskonto för mitt privata bankgiro eftersom jag inte ens privat ville byta till något som heter privatgiro.
Jag har alltid haft särskilda konton för våra små företag. Det är så mycket enklare att göra kontoavstämningarna när det bara är företagens pengar som finns där.
Vid alla kortbetalningar är det viktigt att spara stripparna (läsbara) om inte allt specas i detalj på fakturan. Om du väljer ditt privata kort kan du antingen bokföra kostnaden mot egen insättning eller mot kassan (förutsatt att det finns pengar i kassan).
Om man "kontant/kort" ofta hos en leverantör kan man fråga om man kan bli registrerad som kund och få en större följesedel där kundnamnet skrivs ut istället för dessa kassastrippar som snart har tappat texten
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#6 Tack för svar! Kul med långa och detaljerade svar. Företagskonto är nåt som jag kommer skaffa, de ska vara så lätt som möjligt för att undvika förvirring och krångel :)
Jag kommer ta emot alla betalningar till ett bg konto. Och bokföra i programmet visma ensild firma. Jag ska starta en butik på nätet. Är de nåt speciellt jag ska tänka på? Tips och förslag?
Sandra
#5 "Men jag kan handla på mitt kort och inte företagskortet till företaget utan att de blir krångel med avdrag?"
Du måste ändå ha underlag, som t ex skrivna kvitton eller fakturor, som visar vad det gäller, så en revision kan bedöma om det hör till företaget eller inte. Betalningssättet är mest en bilaga till det.
Men det blir färre frågetecken om det står samma namn på allt. Sedan är det frågan om man vill betala den extrakostnaden.
#6 "Jag har alltid haft särskilda konton för våra små företag. Det är så mycket enklare att göra kontoavstämningarna när det bara är företagens pengar som finns där."
Ja, fast för Enskild firma är det ändå samma juridiska person, så båda är samma
(Det är annorlunda med AB. HB och KB är egna juridiska personer, men är lite "mitt emellan" de andra företagsformerna.)
#8 Spelar väl ingen roll att firman och personen är samma juridiskt. Du måste skilja mycket noga på dina och företagets pengar. Hur lätt är det om du blandar allt på samma konto? Det blir alldeles för mycket mer jobb. Det kostar ju inget extra med ett privat och ett företagskonto.
#9 I Enskild firma måste man inte alls skilja på "dina" och "företagets" pengar, eftersom det är samma juridiska person.
Om man skiljer på vilka KVITTON o d, som ska bokföras, så är det inget svårt.
Jo visst behöver du skilja på dina privata pengar och din firmas pengar vad gäller redovisning men rättsligt är du och Enskild firma en och samma juridiska person. Det är ett otyg att använda privatkontot som företagskonto och det är svårt att hålla isär. Därför finns det inte en endaste redovisningskonsult som anser att man ska använda samma konto.
Man behöver skilja på vilka TRANSAKTIONER, som är privata och firmans.
PENGARNA spelar ingen roll, för det som blir kvar är ditt privata oberoende av om det blir överskott eller underskott.
Så, som jag skrev, KVITTONA o d behöver skiljas på. Vad du använder för konton e d för betalningarna spelar ingen roll i Enskild firma.
Jag jobbar en del som ekonomi och organisationskonsult 
Och jag sköter och har skött bokföringar och deklarationer åt några andra småföretag. Jag säger åt dem att stoppa ALLT, som kan tänkas ha med företaget att göra, i en låda och ge det till mig, för att göra det enkelt för dem. Ändå brukar det fattas något 
Gällande konsulter så är det väldigt stor skillnad på kvaliteten. En välkänd kedja hade t o m sagt åt en nystartad kund (i AB), som jag träffade på, att ta ut en viss lönesumma, fastän han inte tjänade den summan, så han fick betala skatt och avgifter på mer än vad han tjänade!!! 
är själv redovisningskonsult liksom några andra på den här sajten
#12 "Ändå brukar det fattas något" - jaha det kanske inte skulle fattas något om allt betalades via ett särskilt företagskonto. Varför tycker du det är enklare med bara ett enda konto?
Det är verifikationer och slutskattesedeln, som brukar fattas. Utan att se vad som står på dem så kan jag inte göra bokföringen rätt hur mycket det än står på kontoutdraget 
Inte enklare.
MEN mer bekvämt och det kan även vara mer ekonomiskt. =Man slipper flytta över pengar mellan konton och om man har en checkkredit så minskas skulden utan dröjsmål. Och - om de inte har ändrats - så är avgifter ibland högre för företag än för privatpersoner.