Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2094 ggr
Ylva-Li
0

Återbetalning moms

Nån som vet hur snabba de är på att betala tillbaka Moms?
Nystartad så har inte haft så mycket inkomster, men destu fler utgifter, därav massa tillbaka i Moms.
Skickade in i måndags, sista dag var idag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Uncle Thomas
0

Har för mig att det tog ett par veckor för mig i våras, men det beror på hur mycket jobb de har. Det tar nog längre tid nu på sommaren p g a uppdämningar p g a semestrar.

Dessutom kan första gången ta längre tid, för att bedöma om DE anser dig momspliktig. Om de inte tycker det, så får du inget nu.

Ylva-Li
0

Hm, svårt att se att de skulle säga nej. Vet inte vad det skulle vara för anledning.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Uncle Thomas
0

Om det inte har ändrats, så finns det:

/en minimigräns för (förväntad) omsättning per år. (30 000 kronor?)  Men är man "inne" i systemet och har haft det tidigare, så kan de godkänna lägre omsättningar senare.

(/kanske blandar jag ihop den här punkten med krav för något annat, men jag kommer inte på något annat det skulle kunna vara för  :) Verksamheten ska ha "vinstsyfte". (Jag antar att det har kommit till för att man inte ska kunna för momsavdrag för saker man bara vill ha för någon hobby och "maskerar" det som ett företag.)

Torparmor
0

Jag redovisarpå internet  t ex den 3 juli för juni-månad och får då tillbaka momsen 7-10 dagar efter redovisningen. Mina inkomster kommer in säsongsvis.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ylva-Li
0

#3 Underligt, tycker jag. Jag är ju iofs nystartad, men ändå, godkänd för momsregistrering så. Aja, märks väl. Ska iaf ringa skatteverket på måndag, kan höra med dem då.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Uncle Thomas
0

#5 Eftersom du redan är godkänd, så blir det knappast några problem (utom möjligen om du inte har kommit med extremt stora avdrag jämfört med beräknade kommande intäkter, så att de reagerar mot det.)

Ylva-Li
0

#6 PRatade om det med min syster som hjälpte mig med bokföringen, men sålänge det inte handlade om extrema summor så borde de inte ens höja på ögonbrynen. Det är ju rätt vanligt att man köper in mer än vad man får in i början.. Jobbigt, men sant.
Köpte in utrustning för 60k för att starta upp. Så det blir ju lite Moms då.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Torparmor
0

Bra om du ringer, för det kan hända att de vill se de 5 största fakturorna. Fråga i så fall om du måste skicka kopiorna via post eller kan scanna in och maila dem. Mina erfarenheter är bara positiva av deras momshandläggare

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ylva-Li
0

Smidigt nog har jag typ allt samlat på en och samma faktura då det inköptes samtidigt. :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Pengar inkomna som de ska. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||