Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1809 ggr
Diizkmedel
0

Brutit mot lagen?

Hej! Jag visste ej vilket forum detta tillhör menom det är i fel iFokus sajt, radera :)

Jag vann ett par gratis färgade linser som jag hade blivit uppringd av av en telefonförsäljare där hon lovade att det inte skulle kosta mig någonting, varken frakt eller annat och att jag ej var bunden att fortsätta prenumerera. Men nu har jag fått hem en faktura som säger att jag måste betala 99:- i frakt för linserna. Och jag har mejlat dem och dem säger då att jag måste skicka tillbaka linserna i oöppnad förpackning. Men jag har ju redan öppnat linserna d jag frågade väldigt noga om det skulle kosta något och jag fick till svar ett nej, det kommer inte kosta något. Har dem inte gjort falsk reklam/vilseledande utlåtande då dem nu vill att jag ska betala?

Från http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Marknadsforing/Informationskrav/

Om en säljare marknadsför en bestämd produkt tillsammans med en prisangivelse måste också annan information finnas med. Marknadsföringen måste då bland annat innehålla produktens utmärkande egenskaper, pris och betalningsvillkor.

MVH // Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

Uncle Thomas
2

ja, jag ser det som olagligt. Sedan är frågan om du kan bevisa det. Spelade de in ordern in samtalet (slutet)?  Då går det att höra där vad de lovade  Glad

I vilket fall som helst - Jag skulle bestrida fakturan skriftligt på ett sådant sätt att du kan bewvisa det efteråt, t ex email. Då kan det i alla fall inte bli några betalningsanmärkningar undertiden processen pågår.

99 kronor för frakt för linser?!   Tunga linser…  Glad

Eller var det "frakt o expeditionsavgift"?

Bortsätt från ovanstående, som du kan gå till domstol med. I sådana fall riskerar du inte att betala advokatkostnader, bara själva skulden (men den kan växa om den går till kronofogden)

kan du även gå till Allmänna reklamationsnämnden, vilket de iofs kan strunta i men då får de dålig reklam.

Dålig reklam kan de även få genom media. Fast som vapen är det mycket bättre som HOT än att ha talat om det redan  Glad ("Det här är något för massmedia…")

Diizkmedel
0

#1 Tack :D

That that don't kill you can only make you stonger

Hellas
0

Samma företag har ringt mig två gånger om dessa "gratislinser".

Jag har tidigare gjort misstag att tacka ja och sedan åkt på extrakostnader så numera frågar jag noga om både fraktkostnader eller krav på att man måste prenumerera en viss tid (bokklubbar är också lite luriga).

Jag blev osams med en av säljarna som inte fattade att jag inte ville ha gratis linser. Frakten kunde ju inte de som företag styra över Obestämd.

Lurendrejeri Skrikandes.

Ps. Jag tackade nej!

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Uncle Thomas
1

#3 Fast det finns bra sådana "introduktionserbjudanden" förutsatt att man får tillräcklig tid att avbeställa, och det är värt totalkostnaden.

Jag brukar kolla noga uppsägningstid och totalkostnad. Sedan säger jag Ja till allt som jag är värt det för mig, och sedan avbeställer jag direkt jag fått erbjudandet. Till slut ledsnar de kanske på att jag bara tar introduktionserbjudandet  Glad