Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 3739 ggr
ibenny
0

FA skatte sedel

jag pluggar heltid men vill även kunna hyra ut mig till olika tjänster inom enerprenad och fotograf! är det en bra ide att skaffa fa skttesedel då?? är det mycket strul med bokföring mm?? har inte tänkt omsätta speciellt mkt pengar

bildochfoto
0

Jag tror att du kan göra det som hobbysysselsättning…om du inte gör för grova pengar…

Men jag är inte säker…

mariatingsund
0

Du måste nog kunna fakturera dina tjänster o då måste du registrera dig och vara momspliktig, och det är inget som helst problem att få AF skatt från skattemyndigheten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

bildochfoto
0

Inga som helst problem? Jag tyckte det var rätt krångligt. Nu har jag FA skattsedel, men det var en hel del att ta reda på och läsa om för att förstå vad som gäller…

Jag tycker du ska ringa skatteverket och höra med de om du verkligen behöver FA skattsedel.

Jon80
0

Jag tror som Maria att det kan nog strula till sig om du inte kan fakturera, och då är vi tillbaka till Enskild firma igen.

Är inga större problem alls att fixa FA-sedel, tar dock lite tid, runt en månad tog det för mig att få min sedel. Lite grundläggande ekonomi är nog en fördel, men det finns broschyrer och hjälp att få.

bildochfoto
0

Hittade det här när det gäller hobbyverksamhet och skatt

Ekonomi
0

Om du tänkt att jobba extra och är 19 - 24 år.

Arbetsgivareavgifterna sänks för arbetsgivare med ca: 11%

den 1/7-2007. Du slipper massor med pappergöromål.

Och du erhåller sjuklön om du blir sjuk. Som egen företagre kan du väla 0- 3 dagar karens om du bildar en Enskild firma.

Dvs du får ingen sjuklön om du blir sjuk dag 1-3.

CarolineO
0

Men vad är skillnaden på FA skatt och F skatt?

Kaj
0

FA är för Enskild firma och F är för Aktiebolag

CarolineO
0

Aha.. så när jag ansöker om att starta min enskilda firma ska jag alltså snaöka om FA och inte F… Tack!

CarolineO
0