Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 3739 ggr
ibenny
0

FA skatte sedel

jag pluggar heltid men vill även kunna hyra ut mig till olika tjänster inom enerprenad och fotograf! är det en bra ide att skaffa fa skttesedel då?? är det mycket strul med bokföring mm?? har inte tänkt omsätta speciellt mkt pengar

bildochfoto
0

Jag tror att du kan göra det som hobbysysselsättning…om du inte gör för grova pengar…

Men jag är inte säker…

mariatingsund
0

Du måste nog kunna fakturera dina tjänster o då måste du registrera dig och vara momspliktig, och det är inget som helst problem att få AF skatt från skattemyndigheten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

bildochfoto
0

Inga som helst problem? Jag tyckte det var rätt krångligt. Nu har jag FA skattsedel, men det var en hel del att ta reda på och läsa om för att förstå vad som gäller…

Jag tycker du ska ringa skatteverket och höra med de om du verkligen behöver FA skattsedel.

Jon80
0

Jag tror som Maria att det kan nog strula till sig om du inte kan fakturera, och då är vi tillbaka till Enskild firma igen.

Är inga större problem alls att fixa FA-sedel, tar dock lite tid, runt en månad tog det för mig att få min sedel. Lite grundläggande ekonomi är nog en fördel, men det finns broschyrer och hjälp att få.

bildochfoto
0

Hittade det här när det gäller hobbyverksamhet och skatt

Ekonomi
0

Om du tänkt att jobba extra och är 19 - 24 år.

Arbetsgivareavgifterna sänks för arbetsgivare med ca: 11%

den 1/7-2007. Du slipper massor med pappergöromål.

Och du erhåller sjuklön om du blir sjuk. Som egen företagre kan du väla 0- 3 dagar karens om du bildar en Enskild firma.

Dvs du får ingen sjuklön om du blir sjuk dag 1-3.

CarolineO
0

Men vad är skillnaden på FA skatt och F skatt?

Kaj
0

FA är för Enskild firma och F är för Aktiebolag

CarolineO
0

Aha.. så när jag ansöker om att starta min enskilda firma ska jag alltså snaöka om FA och inte F… Tack!

CarolineO
0

Men om jag då handlar från ett  Aktiebolag som då har F skatt, kan jag inte bokföra det mot min FA skatt då? Eller det spelar ingen roll om den jag köper av har F eller FA skatt?

KeramikeniSkredsvik
0

A-skattsedel är för anställda, F-skattsedel är för näringsidkare och företag. Om du har enskild firma och även anställning så kan du begära en kombination av dessa, alltså en FA-skattsedel.
/Sofia

CarolineO
0

?? Så jag ska ansöka om båda så kan jag bokföra allt mot vartannat?? Eller va?   Men då ska jag ju ha F i alla fall, jag blir ju inte anställd utan ägare till min enskilda firma, alltså näringsidkare… eller?

KeramikeniSkredsvik
0

Startar du Enskild firma ska du ha F-skattsedel, men det är även bra att ha A-skattsedel om det mot allt förmodan inte går riktigt som du tänkt dej med företagets intäkter :), så att du kan ta anställning (hos någon annan) för att överleva. Skaffa FA-skattsedel. Lönen som anställd skattas som vanligt, din arbetsgivare betalar arbetsgivaravgift och drar din skatt. I din enskilda firma bokför du alla utgifter och inkomster, du blandar inte ihop din anställning och din firma.

CarolineO
0

Jo, jag är ju redan anställd på ett uthyrningsföretag…. så då kanske jag redan har A skatt?? Eller??

Kaj
0

A-skattsedel har alla som får lön från någon arbetsgivare. I en Enskild firma är det du själv som är arbetsgivare till dig själv. Därför behöver du en FA.

Karin
0

"Om du tänkt att jobba extra och är 19 - 24 år.

Arbetsgivareavgifterna sänks för arbetsgivare med ca: 11%

den 1/7-2007. Du slipper massor med pappergöromål.

Och du erhåller sjuklön om du blir sjuk. Som egen företagre kan du väla 0- 3 dagar karens om du bildar en Enskild firma.

Dvs du får ingen sjuklön om du blir sjuk dag 1-3."

Jag hänger inte riktigt med, vad har detta med F-skatt eller FA-skatt att göra? Om arbetsgivaravgifterna sänks för de mellan 18-24 så sänks också egenavgifterna för samma åldrar.

Man väljer 1, 3 eller 30 karensdagar så valet är ju helt fritt. Men i andra vågskålen ligger också lägre avgifter om man väljer längre karenstid.

Det enda jag kom på är att du kanske menar att med liten verksamhet så kanske det är bättre att "hyra en arbetsgivare" eller vara egenanställd (begreppen blandas lite men innebär samma sak). Men läser man då på ex www.dinfirma.se så är det ju ekonomiskt ingen skillnad mellan egenanställningen och eget företag, den fördelen som finns är ju att slippa all pappersexercis och att man juridiskt sätt är anställd och alltså fortfarande har rätt till ex A-kassa.