Starta webshop?
Vad tror ni, är det helt lönlöst att starta en webshop med barnkläder idag? Barnkläder köps ju hela tiden, det vet jag av egen erfarenhet! Och jag har hittat en grossist med jättefina kläder i Kina som jag ej sett i Sverige innan, det är ju ett plus! Det kommer inte heller bli några jääääättedyra priser (kommer köra detta vid sidan av mitt vanliga heltidsjobb) MEN kan man komma igång och mjkstarta och testa utan att lägga några extrema summor på det tror ni? Och är det värt, som sagt? Eller känns det lönlöst? Min dröm är ju ett eget företag, främst webbutik, men tyvärr finns ju allt redan! :/
Bolla gärna idéer! :)
Hade en föreläsare från svensk handel för 2år sedan han sa vill man gå i KK så satsar man på att sälja barnkläder på internet för det satsar alla kvinnor på, så nej det är inget jag rekommenderar.
Försök hitta nått väldigt få säljer eller nån kundgrupp som få människor säljer till.
Kan berätta om en kvinna som satsade på att sälja fina underkläder för stora kvinnor som gick väldigt dåligt innan storvuxna män som gillar att klä sig i kvinnokläder hittade hennes sida då gick företaget bra men hon fick en helt annan kundgrupp än hon tänkt sig från början.
Jag tror tyvärr att du börjar i fel ände. Jag tror ej på att starta ett företag för att du vill driva ett företag, utan ett företag skall man starta för att man tror att man har en idé som skulle fungera bra. För att lyckas måste du antingen göra något unikt eller göra samma sak som någon annan, antingen bättre eller till ett lägre pris.
#0 Det kostar mycket om man ska få en helt egen webshop kodad. Det finns webshopstjänster där det kostar betydligt mindre, men då får man instället betala en större månadsavgift.
#1 Ja, håller med.
#2 Njae. Det är inte fel att först bestämma att man VILL bli egen företagare, och SEDAN göra som du skrev om HUR.
(/Själv bestämde jag då jag var 10 år att jag vill bo i fin natur och ha ett jobb där jag kan bestämma själv =eget företag.
/Då jag var 17 startade jag ett hobbyföretag bara för att kunna köpa godis mycket billigare hos grossist åt bekanta och mig själv :) (Nu då lösgodis har kommit är det inte så stor prisskillnad, men då var det mycket dyrare i butik.)
/Då jag var 25 hade jag jobbat ihop lite startkapital, så jag kunde starta eget. Innan dess hade jag samlat en massa ideer, och sorterat bort de flesta.Till slut återstod två. Ett egetkonstruerat tjuvlarm, som var mellanbra, men bra för sitt pris. Det andra var att jag lagt märke till att reklamdistribution skulle jag kunna organicera bättre. Till mycket funderande valde jag reklamdistribution, för sådana kunder kan återkomma då man fått dem, och om man gör bra jobb kan man få fler och fler kunder UTAN en massa säljjobb, vilket jag inte gillar att göra. (Efter några år gjorde jag inte ett dugg säljjobb annat än besöka kunderna då DE sagt till att de vill det, ändå fick jag ibland mer jobb än vad jag egentligen ville ha.) Efter 12 år tyckte jag det var för tråkigt, så jag sålde det.
/Efter att ha jobbat många år som anställd inom utvecklingsprojekt - vilket också kan vara ovanligt fritt - håller jag nu på och planerar start av nytt företag. Nu är jag mitt i processen att leta och sortera bort affärsideer igen. För tillfället är det ca 5 favoriter och några outsiders, men det återstår mycket research innan jag bestämmer mig. Kanske blir "cirkeln sluten" med att det blir godis igen! :)) Men i sådana fall skulle det bli PRODUKTION av NATURgodis. Men det är flera andra alternativ, som ligger bättre till nu.
Jag tycker inte heller det är helt fel av mig att VILJA driva ett eget företag innan jag har en idé, så är det väl för många? Men problemet är väl att hitta ngt unikt… Får väl fortsätta harva på på mitt skitjobb! :(
Det är lika illa med vuxenkläder/accessoarer antar jag?
Gissar det är lika illa där med.
Kanske du ska fråga runt bland människor du möter
Vad är det som de har behov av som de har svårt att hitta på nätet?
Skriv upp vad det är för typ av människa som har behov av vad. Frågar du många människor kanske du kan få en bild av vilka nischer man kanske kan tänka sig och vilken kundgrupp det är som söker det.
För att ha större chans lyckas inom eget företagande så gäller det ju att göra en grundlig undersökning om ifall det finns behov av produkten och vilken kundgrupp det är man riktar sig till.
Eller kolla, som jag skrev förrut, efter billiga intressanta grejer inom brancher som intresserar dig.
Jo, men det som intresserar mig är ju tyvärr "lönlöst" då det finns så mycket redan! :(