Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 6147 ggr
mariatingsund
0

bilersättning

Har regeringen fortfarande inte höjd avdraget för egen bil? Fortfarande 18,50? Man kan ju inte köra sin egen bil i arbetet för så lite ersättning om bensinen är över 15 Kr, Det är ju slitage, reparationer, och allt med försäkring och skatt som alltid får bara vara eget uttag om man har egen bil och inte företagsbil. Eller finns det bättre sätt att räkna med resor?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

korseett
0

nej det är samma. Det är inte heller tänkt att det ska ersätta alla bilkostnader utan ge ett visst stöd till de som åker mycket med bil. Dessutom drar man av en viss summa som nu är 10 000 kr tror jag från detta inkomstår, i deklarationen- en summa som man måste betala. Den här summan speglar vad ett årskort i allmänna kommunikationer kostar och de går efter Stockholmstrafiken.

mariatingsund
0

kan du specificera lite? Menar du att i stället för 18,50 per mil blir det 10 000 reseavdrag? Eller utöver? Eller drar man av 10.000 från mina x gänger 18,50 milavdrag så det minskar?

korseett
0

det skattefria avdraget är 18,50 kr per mil. Det kan du beräkna i din deklaration. Om du då har räknat ut att den skattefria ersättningen på ett år uppkommer till 15000 kr så dras en summa om förut 9000 kr av för det ska du bekosta själv men återstående belopp på 6000 dras av din beräknade inkomst som är skatteberäkningsunderlaget.

De där 9000 kronorna, som det var förr iaf, är likvärdigt med vad en som åker lokaltrafik betalar för ett årskort och det är som sagt Stockholm som är mallen där.

mariatingsund
0

Tusen tack, nu fattar jag.  Men fattar inte att man inte korrigerar lagarna, det finns så mycket orättvist.

Uncle Thomas
1

#3 Fattade jag dig rätt?  Har de ändrat till så korkat, eller har du blandat ihop resor till arbetet och resor inom arbetet?

Vad skulle det annars finnas för motivering till att minska bilersättningen för resor INOM arbetet med 9000???

konichiwa
0

Det undrar jag också korseett! Bensin för privatresor tar jag ju inte ut ersättning för utan bara för resor i arbetet. Låter konstigt.

Emea67
0

Man får 18.50 milen för resor man utför i tjänsten.

Så har jag gjort i min enskilda fira nu har jag ombildat till AB och gör lika dant!

Uncle Thomas
0

18:50 ! Då går man ju back med många bilar !!!  Rynkar på näsan Det kostar ju en hel del mer än bara drivmedlet…

korseett
0

detta är om du använder din privata bil i arbetet. Om du har en firmabil dras ju alla kostnader på den i firman. Används en körjournal när du kör i firman och den är för din privata bil kan du ju lätt dra en del kostnader i firman som balanserar mot firmaanvändningen. Då kan du ju ta nån bränsleräkning eller annat och då blir dte en kostnad i firman och momsen får dras.

Staten ska väl inte finansiera bilåkandet heller och jag tycker att det är förmånligt att det finns nåt slags avdrag att göra ändå.

Torparmor
1

Har du aktiebolag och använder egen bil i tjänsten kan du skriva reseräkning och ta ut en högre ersättning. Det som överstiger 18:50 skall räknas som lön och företaget betalar arbetsgivaravgift för detta och du skattar som vanligt. Inga 9000kr i avdrag

Om du har egen firma kan du antingen

skriva reseräkning med belopp 18:50 dra av det i bokföringen och direkt betala det till dig själv i kontanter eller till privat konto eller

dra av det på sid 2 i NE - din näringsbilaga. Jag brukar använda R16. På R22 står användning av privatbil, men ledtexten i mitt skatteprogram är lite misstänkt så jag använder inte den. Du måste förstås ha gjort en sammanställning på dina resor så du kan visa var avdragssumma kommer ifrån - reseräkningar är bra även här

Jag gör riktigt bokslut så jag vet inte hur blanketterna ser ut och om det är andra möjligheter vid förenklad deklaration, men det är inga 9000 kr i avdrag på resor i tjänst för upp till 18:50

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Uncle Thomas
0

Då går ju många back om man använder egna bilen i tjänsten!!!  Rynkar på näsan

Så om jag kommer att behöva köra i jobbet igen, kommer jag att strejka i egna företaget…  Skrattande

Torparmor
0

#11 skrivetav Uncle Thomas Förstår inte riktigt ditt resonemang. Du väljer ju hur mycket du tar ut i milersättning av din kund - eller?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Uncle Thomas
0

Jag tänkte mest på att man ska SKATTA för en del av ersättningen ÄVEN då kostnaden är högre än 18:50. =Betala skatt på något man INTE har tjänat…

=Varför ska den här intäktskostnaden (då den är högre än 18:50) undantas ifrån att vara avdragsgill??!!

[Moa-]
0

Uncle Thomas; skulle det inte finnas någon gräns skulle du då kunna ta ut hela din lön i bilersättning skattefritt? Självfallet måste det finnas en gräns.

mariatingsund
0

Jag ser det som att varje gång jag måste typ åka på en mässa, posta ett paket eller göra ett inköp med bil, då är den ren kostnad för företaget.

Att man kan dra 18,50 för milen, var bestämt så att det ska ge lite även för att jag använde min privata bil med slitage och liknande, då bensinen kostade inte mer än 6-7 Kr.

Men nu är ju inget över för det ändamålet. Jag betalar både bilförsäkring, bilbesiktning, bilreparation, bilinköp mm …, och det är ju privatbil så.

Men i detta 18,50 ingår även Moms, dvs 15 Kr bensinpris plus 3,75 Moms som jag i verkligheten gav för resan, och får bara dra av 18,50 då går jag back. Alltså om jag behöver betala Moms och skatt för alla mina inkomster, borde jag kunna dra av alla mina kostnader också på samma korrekt sätt.  Att det rör sig endast om 0,25 öres skillnad än så länge, har ingen betydelse när jag försöker skildra principen.

Uncle Thomas
0

#14 "Uncle Thomas; skulle det inte finnas någon gräns skulle du då kunna ta ut hela din lön i bilersättning skattefritt? Självfallet måste det finnas en gräns."

Ja, men det är inte det jag pratar om, utan varför ska det finnas ett tak gällande just det här, så man kan få dra av MINDRE än vad det KOSTAR…?

Har för mig att bilersättningen var på den här nivån för 20 år sedan och sedan dess har det varit både inflation och blivit MYCKET högre bensinpris… Så fortfarande - Varför ska man SKATTA för en KOSTNAD som behövs för att få inkomsten?

#15 Ja. Plus att det finns många bilar* där det inte räcker med bara 6-7 kronor bensin per mil.

*Och körsituationer. T ex i köer, kyla drar bilar mer…

[Moa-]
0

Uncle Thomas; att reglerna utgår ifrån snåla bilar snarare än stora SUV anser jag endast är positivt. Det skulle kunna höjas någon krona, men som sagt är det ett val du gör att köra privat bil, är detta ett stort problem får du köpa in en bil till företaget, då får du ta upp samtliga reella kostnader.

Uncle Thomas
0

#17 stora SUVs?  Ungefär 1 liter per mil är ju ingen konstigt för äldre bilar, på vintern, om man kör på motorväg eller när man kör med mycket start-stopp t ex vid många kundbesök eller småleveranser…

Om man normalt har en begagnad bil, och man istället köper bil på företaget, så blir det ju ofta ännu VÄRRE totalkostnad privat, eftersom man ska ta upp ett förmånsvärde, som i många fall är betydligt högre än vad den gamla bilen kostade privat… (I alla fall var det så då jag kollade för några år sedan.)