UF företag
Hej!
jag ska starta ett UF företag i skolan nu snart vilket jag verkligen inte är så sugen på.. Och jag har två jättedåliga ideér bara.. Den ena är att ha min kaninuppfödning som ett UF företag och den andra är att sälja en speciell sorts krydda. Vad tror ni om det? Och tror ni att typ mataffärer och sånt vill liksom sälja ens produkt eller vad ska krävas för att dom ska göra det? I liten skala då då såklart.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Hur länge kommer ditt företag att fungera två terminer eller mer?
Först lite för att se möjligheterna i kryddförsäljning
Om UF ska avslutas till vårterminens slut hinner du kanske inte få kryddorna så färdiga att du hinner sälja dem. Har du tänkt sälja dem i småkrukor, det är lättare än som mald krydda eftersom det då finns andra livsmedelskrav. Det går naturligtvis att sälja färska kryddor i knippe, men de torkar lätt. Persilja och dill kan ju förstås sitta i vatten även i affären och hålla sig tillräckligt länge.
Bästa tipset är att gå och fråga grönsaksinköparen i de affärer du har nära dig (= marknadsundersökning). Du behöver innan ha förslag på vilken/vilka kryddor du vill odla (gärna några som ej finns i deras vanliga sortiment). Berätta om dina erfarenheter av odling och att det är ett UF-företag och fråga vilken typ av förpackning (kruka/plastpåse/vatten) de kan tänkas sälja, pris, mängd, hur ofta od. Om du är rak, så kan du få en hel del stöd och råd om sånt avseende försäljning och förpackning som du inte tänkt på.
Varför ska du starta ett UF om du inte vill?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag hade ett UF företag och vi blev pushade att "satsa på riktigt" mässan vi skulle ställa ut på där skulle vi satsa stort som attan med för där kommer MÅNGA att handla. Tjenis, gick back 5000:- satsa på en bra idé som är MÖJLIG att genomföra på riktigt MEN satsa inte för hårt påATT sälja!
UF företag går ut på att man lär sig ha eget men ärligt….det saknades en otrolig massa om hur man bokför med mera. Det är en Lightvariant av hur man har ett företag.
UF företag är tyvärr obligatoriska så man får inte bara komma med en affärsidé och genomföra på papper
Kursen Småföretaganda A om jag minns rätt? Bland annat en kurs inom handel och även vissa turism utbildningar.
Gör marknadsundersökning på både kryddor (gärna torkade som Torparmor föreslår) obs, flera kryddor och kaninuppfödning. Vad kan du tjäna mest på? Vad hinner du genomföra?