Starta eget
Hej!
Det är så att jag har 2 stycken bra ideer på online spel som är eftertraktat i alla fall den ena, eftersom att det inte finns något sådant på marknaden, det jag tänkt är att eventuellt starta ett eget företag och regga ett namn.
Dock som jag förstått det när man reggar ett namn blir det ju bara skyddat i den kommun/län som det reggas i, det betyder ju att någon kan sno namnet och använda den i tex gbg, så hur sjutton ska man göra egentligen?
Sen kommer jag ju inte kunna betala ut löner i början alls, det kommer ju i så fall bli sen längre fram, så då kommer jag ju ställa kravet att de som söker har jobb redan men att de kan sitta på fritiden och göra saker för företaget är det rimligt?
De kommer ju vara anställda men kan inte betala ut.
Jag har inget direkt startkapital ännu heller men går just nu på LIA för Sharepoint Developer på Nackademin och jag är klar i Januari nästa år.
Har ni något bra tips/råd? även om det är enskilld firma måste jag deklarera/bokföra den då?
Det enda tipset jag kan ge dig är att man ju utbetalar lönen retroaktivt det vill säga att du jobbar en månad och får det månaden därpå vilket gör att du har 2månader på dig efter du startat firman att få in pengar för lönerna!
Som jag jobbar (oktoberlönen) den jag jobbar för nu, får jag först 25november! Så funkar det på dom flesta ställen.

Du borde nog patentera spelet att börja med. Sen om du skulle välja AB, då kan du erbjuda aktiedelar istf första månadernas lön. Jag vet egentligen inte mycket om det, men vänd dig till NFC eller Almi för ab-regler.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ok fast det kräver ju att man får in pengar och det kommer företaget inte göra till en början, men tack för tipset endå :)
Ok, ska kolla upp det, har du någon koll på om patenteringen då gäller överallt? måste den inte ha ett namn då? har inget namn för spel iden ännu, men företags namnet har jag ett, och som jag förstod det när det gäller företag så gäller förmodligen bara skyddet i den kommunen den är i.
Så krångligt allt det här, så mycket att tänka på och man vill ju inte göra fel.
AB namn är skyddade i hela landet.
Skaffa en checkkredit för de pengar du kommer att ligga ute med i löner.
Skydda spelide`n /varumärket
Du kan ju inte anställa folk och tro att de ska vilja jobba tills du får råd att betala lön. Och har du anställda så måste du betala arbetsgivaravgift mm. så undvik att anställa, utan jobba själv.
Plus att det är bättre att köra AB än enskild om du måste ha personal.
Konkretisera ner spelidén och ansök om patent, registrera firman och ansök om varumärkesskydd.
#4 - att dra på sig skulder i form av en checkkredit för att betala ut löner låter synnerligen dumt,