Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2038 ggr
örtatösen
0

mamma som vill starta eget

Hejsan!

Jag har planer på att starta eget. Vet någon här om man får göra det när man är föräldrarledig? Min arbetsgivare gav mig beskedet att jag inte fick göra det under mammaledigheten, men sedan skulle det vara ok.

Jag kan förstå att man inte få ta ut föräldrarpenning samtidigt som man arbetar med sin verksamhet. Men det är inte min tanke, utan det handlar om att sitta med det på kvällar och helger när pappan också är hemma! Då jag har lite egen tid.

Har tänkt att ta kontakt med försäkringskassan, men vill gärna höra med er erfarna om det hela :-) Om jag får grönt från fk kan väl inte min arbetsgivare säga nej?

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

korseett
1

ja det är svårt att få ut ersättning för föräldraledighet när man bevisligen jobbar även om det är kvällar och helger. Det du ändå kan göra är att arbeta med en företagsstart och sätter igång företaget när din ledighet är över. Då har du gott om tid nu att fila på din företagsidé och få ordning på alla kalkyler och ansökningar, marknadsföring och annat.

Torparmor
2

Nej, du kommer inte att få klartecken från fk att starta företag under föräldrarledigheten, så gå på det din arbetsgivare sagt (han/hon betalar väl även en litenextra del av din föräldrarpeng beroende på avtal) Men som Karin skriver du har jättemycket förberedelser att göra innan som du kan använda tiden till.

Du behöver sätta dig in i skatte-, moms- och bokföringsregler, göra affärsplan och budget. Du behöver också lära lite om marknadsföring samt vilka eventuella krav som kan finnas för att din produkt skall få saluföras (örter = livsmedel). Beroende på din kundgrupp behöver du troligen få mer juridisk kunskap t ex om konsumentköplagen och ångerveckan. Du behöver titta på hur du kan ta betalt exv  krav på kassaregister eller kontaktfaktura från bokföringen

Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

örtatösen
0

Tack snälla för mycket givande svar! Glad

"Går mot strömmen med stora steg"

carinafolkesson@blogspot.com

[RadioMG]
1

Eftersom du jobbar så får du fråga chefen om det är OK, så du inte bedriver en konkurerande verksamhet.

www.verksam.se är en riktigt bra sida där du kan läs aom det mesta. Lycka till!