Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4978 ggr
Angel3
0

Bokföringsbok

Idag var jag och köpte mig en bokföringsbok, måste börja bokföra.

Vad är kredit???

Vad är debet??

Åsa S
1

Rekommenderar dig att gå en bokföringskurs ifall du ska använda debet och kredit. Kort sagt kan man säga att man bokför varje summa i företaget i både kredit och debet ex. om du sålt något och tjänat pengar så ökar ju pengarna på banken och bankkonton är tillgångskonton och tillgångskonton ökar i debet och minskar i kredit så då för man in summan man tjänat i debet. Sedan finns det ju ett konto för varuförsäljning och varförsäljningen ökar i kredit och minskar i debet = samma summa du satte på debet i bankkonto ska sättas i kredit under varuförsäljning.

Om man i slutet räknar ihop alla debetkonton så ska det vara samma summa som när man räknar ihop alla kreditkonton.

Tror skattemyndigheterna brukar ha gratiskuser för nystartade företag.

+Viktigt ska man bokföra på gamla sättet är det vilktigt man kommer ihåg att bokföra med kulspetspenna, blyerts brukar inte vara tillåtet för man får inte hålla på och sudda.

Många tycker bokföringsprogrammen i datorn är lättare än att bokföra för hand är nog därför det är så få som bokför för hand numera.

korseett
1

Hör annars med något studieförbund på din ort som tex Vuxenskolan för de brukar ha bokföringskurser. Arbesförmedlingen kan ha sådana med.

Angel3
0

Är så stressad coh pressad för snart ska jag lämna in bokföringen.

Kanske jag ska låta nån annan göra den åt mig, kan väl inte kosta så mycket, mitt företag är inte så stort.

Angel3
0

var till en revisor för ett tag sedan, han sa att jag kunde lägga upp bokföringen på Word.

Men skatteverket säger att jag ska ha dataprogram eller bokföringsbok.

Blir så förvirrad när dom säger olika saker.

korseett
0

det är det bästa i nuläget att be någon annan göra den så länge så kan du i lugn och ro leta upp en kurs om bokföring så att du lär dig från grunden. Det är mycket som behöver förklaras på plats.

mariatingsund
0

En enkel och bra råd att börja varje verifikation med kassa/bankkonton. Gick pengar ut då är kredit, kom pengar in, då är det debet där. Vad det var för ändamål, det bokför man på motsvarande sidan så det blir samma summa utan avvikelse på båda sidorna.

Exempelvis postade ett brev för 60 Kr

- kassa - 60 Kr
- portokostnad + 48 Kr
- ingående Moms + 12 Kr

Exempel på inkommande belopp vid försäljning
- kassa + 300 Kr
- försäljning - 240 Kr
- utgående Moms - 60 Kr

Sedan varje ändamål har ett kontonummer, man ska alltid räkna med Moms förutom vid momsbefriad inkomst eller då du t.ex. köpt något privat där ingen Moms kan stå på kvittot.

Har du någon släkt, vän, bekant eller liknande som kan visa dig, är ju OK. men om du anlitar en firma att göra din bokföring, sätt dig sen och gör om själv så du får vanan. Det är en utgift som kan kosta en bra slant och man kan göra själv också, speciellt om man inte har många verifikationer.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Angel3
0

#6 Tack så mycket. Ska sätta mig ner med detta och läsa.