Ifokus, en lönande ide?
Satt och letade lite och hittade iFokus. Verkar vara en lönande ide.
Ni som driver sidor, hur står det till hos er?
förstår nog inte hur du menar. Är det ifokussajter du menar eller är det våra egna privata/företagssajter?
Länken kanske är lite missvisande. Jag menar era egna sajter.
Var ser du nollresultatet?
Jag driver tyvärr ingen egen sida så jag kan ej uttala mig, förhoppningsvis får du svar från någon annan! =)
RadioMG jag tror du gjort samma misstag som många andra gör.
Se iFokus som ett webbhotell vilket som helst som upplåter plats åt människor som vill starta forum eller hemsidor.
Om nån tjänar på det så är det webbhotellet inte de enskilda forumen/hemsidorna. När det gäller iFokus (som på en del andra webbhotell) så har värden gratis forum plus gratis support. Det finns andra webbhotell där man får betala en summa per år för att ha forum och sen även får betala för support.
Det är väl en del bloggare som kan tjäna pengar på sina bloggar, men då måste det vara populära bloggar som kan få in egen reklam från olika ställen.
Men de flesta som har ett forum eller bara en hemsida tjänar inga pengar på det.
Så om du ska göra en jämförelse med iFokus så måste du kika på andra webbhotell. Sajter dom denna ska väl mests jämföras med forum på tex detta webbhotell, tror inget forum där tjänar nå pengar.
.
Visst är iFokus en mötesplats. Men företagets uppbyggnad är som ett webbhotell som upplåter plats åt personer som vill starta ett forum som vilket webbhotell som helst. Så om jag inte ska se det som ett webbhotell så får du gärna förklara varför, för dom gör ju samma sak.
Blir det bättre jämförelse om jag jämför med familjeliv för det är i princip samma uppbyggnad massa forum där människor skriver. Vet dock inte om de enskilda forumen där drivs av enskilda personer eller av familjeliv självt.
Finns väl dock en skillnad mellan iFokus och ett annat vanligt webbhotell. Att på iFokus måste sajterna godkännas av iFokus innan dom får startas upp. Och det ligger ju i att alla sajter finns samlade på ett och samma ställe (som man får tillång med ett konto), så man inte får flera sajter med exakt samma innehåll.
.
annia1; där håller jag inte med dig, iFokus är inget webbhotell, vid webbhotell så äger du som innehavare av sajten rätten till din sajt, det gör du ej på iFokus. De sajter som jag "har" här på iFokus har jag tagit över av andra och jag har ej rätt att flytta dem, utan iFokus äger materialet på sajten.
Moa- jag vet inte vad som står i värdavtalen, men det var tal om just matriel när en sajt stängdes. Dom på den sajten ville ta med sig matrielet till sitt nya forum. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad svaret var.
Men nåt i stil med att iFokus inte ägde det utan det var de enskilda medlemmarna som ägde det dom skrivit så iFokus kunde inte ge tillstånd utan man fick fråga de enskilda medlemmarna och att iFokus hade rätt att fortsätta utnyttja matrielet.
Det du skrivit både vad gäller artiklar och inlägg kan du ta med dig och publicera på annat håll, men det finns fortfarande kvar på iFokus.
Så verkar som vi har sett lite olika svar på vem som äger vad.
.
annia1; fullständig upphovsrätt överlåter du sällan, den subjektiva rätten ligger kvar hos upphovsmannen.
Jag kan ej ta med mig allt material på en sajt och publicera någon annanstans. Däremot om jag lägger in ett recept kan jag lägga in det även på min blogg. Men min sida är ej min, så inlägg andra skrivit där får jag ej flytta.
När det gäller andras inlägg så att bara ta dom går inte, däremot kan man fråga dom som skrivit om lov. Om dom säger ja så är det ok att kopiera dom och sen klistra in på nytt forum, i alla fall utifrån det jag förstått.
.
annia1; att sitta och fråga alla som skrivit i en tråd om deras tillstånd, det blir väldigt tidskrävande…
Visst är det det. Men är man värd eller för den delen medis så kan man göra det enkelt och skicka ett massmeddelande till alla medlemmar.
Sen finns det väl ett X antal som inte är medlemmar som man får ta manuellt. Men vill man ha nåns inlägg med till ett annat ställe så går det.
.