Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 809 ggr
sir_erken
0

Kan jag börja köpa in ett lager nu!?

Hallå!

Ansökte om registrering till FA-skatt och Moms registrering + namnr reg via foretagsregistrering.

Idag fick jag ett brev från skatteverket med mitt registreringsbevis,
med F(A)-skattsedel.

Står dock inget om Moms reg på det. Har inte heller hört något från bolagsverket om hurvida mitt föreslagna firma namn blev godkänt.

Kan jag ändå redan nu börja köpa in varor och börja bygga upp lagret, eller borde jag inte få någon belräftelse på Moms registreringen först? Så jag kan dra av momsen på det jag köper sen…

Undrande…

Kaj
0

Rent spontant tror jag du kan börja köpa in ditt lager. Du har ju fått FA-skattebeviset vilket berättigar dig som företagare. Du kan ju alltid boka kostnader och moms senare.

Skulle tro att din FA-skattesedel är ditt momsregbevis. Du skall ju boka Moms i din privatdeklaration så det bör vara ok.

Du bör dock kolla upp med bolagsverket om ditt namn men jag tror att det gått igenom eftersom du fått FA-beviset.

Du kan ju pröva och gå in på bolagsverkets sida och logga in med de uppgifter du registrerade då du ansökte om bolagsnamnet. Där bör stå allt om ditt nya bolag, namn och FA-beviset

sir_erken
0

Bolagsverket var inte klara änn… Verkar som det kan ta ett par veckor till innan degodkänt namnet.

Men det är ju en Enskild firma, så om jag börjar köpa in varor nu i mitt eget namn så borde det väl ändå inte bli några problem med Moms, bokföring med mera… Har ju faktiskt fått registreringsbevis från skatteverket.

Skulle vara skönt att komma igång med det, så kan jag starta försäljningen när mitt firma namn blir godkänt?

En sak till, vad är sin-kod för nått?

Kaj
0

Namnet är sekundärt i det här fallet. Det viktigaste är att du har FA beviset. Det gör att du kan påbörja din verksamhet. Om namnet sedan inte går igenom spelar mindre roll (ur skatte hänseende). Du kan alltid påbörjav erksamheten om du har ett momsreg bevis, i ditt fall FA beviset.

sir_erken
0

Tackar så mycket för ett bra svar!!

Limpan4all
0

Jag har för mig (rätt så säker) på att du måste fylla i en "Preliminär självdeklaration" för att bli momsredovisningsskyldig. Om du inte är momsredovisningsskyldig så får du INTE ta ut Moms av dina kunder och du får då självklart inte dra av momsen någonstans heller.

sir_erken
0

Men när jag ansökte om FA-skatt och momsreg så skrev jag min beräknade in/ut gående Moms. Borde inte det räcka?

Är dock osäker då det inte står något om Moms någonstans på mitt registreringsbevis…

Karin
0

På registreringsbeviset ffinns en rubrik som heter Moms, där ska det stå från vilket datum du är momsredovisningskyldig. Nästa rad talar om ditt momsregistreringsnummer och under det står sedan på vilket sätt momsen ska redovisas (skattedeklaration eller inkomstdeklaration) och på vilket sätt redovisningen ska ske (faktureringsmetod eller bokslutsmetod). Har du inte dessa upplysninhar med så är du inte momsregistrerad ännu.

sir_erken
0

Tack för alla bra svar!

Har kontaktat skatteverket nu och frågat vad som händer. De hade tydligen missat att jag skulle vara momsregistrerad också, påstod de. Men alla papper fanns där så de skulle skicka ut ett nytt registreringsbevis.