Vad gäller vid telefonförsäljning?
Jag har ett enskilt företag och har efter ett långt säljsamtal gått med på att köpa deras SEO. Efteråt när jag fick bekräftelsemailet insåg jag att jag totalt missuppfattat kostnaden trots att jag flera gånger uttryckte min förvåning att det var så billigt (det var det INTE). Efter att jag kontaktat försäljaren igen så ändrades avtalet till att jag fick gratismånader fram tills jag låg på topplacering på alla mina 5 sökord.
Detta kostar långt mer än mitt företag har råd med, minst 18000 f. Moms.
Hur är det med avtal mellan företag, måste jag inte skriva under något först? Jag vet inte om något spelades in.
Agneta
företagare har ingen ångervecka på ingådda avtal men du kan komma ur det om du har blivit vilseledd. Svensk handel ger de här råden: "I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelning. Saknas avtal som styrker kravet eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande rakt över underlaget: ”Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen."

Det betyder alltså att ett accepterande från mig i telefonsamtal med en försäljare är bindande?
Agneta
ja då har du ingått ett avtal enligt lagen men om det fakturerade är en helt annan summa än det du avtalade om så kan du bryta avtalet. Men ring och prata med dem.

Jag har pratat med försäljaren som hävdar att hon sagt att priset gällde per månad och inte för hela 6månaders perioden.
Dett kan inte vara sant eftersom jag vid flera tillfällen upprepade min felaktiga uppfattning om hur billigt det var.
Ord står mot ord därför vill jag veta vad lagen säger.
Agneta
Säljaren borde ha frågat dig om det är ok att h*n ska spela in samtalet, om du sa ja, borde personen igen förklara villkor samt pris osv och fråga om du förstår och om du vill köpa deras tjänster.
Om de har det inspelat så kan du nog klaga hos de att säljaren har lurat dig.
Välkommen till ferretplanet.se :)

Igår fick jag äntligen bryta avtalet med jajja! Jag är så otroligt lättad!
Det efter att ha reagerat på att jag häromdagen fick en faktura och blev debiterad för två månader trots att vi kommit överens om annat.
Jag skrev till försäljarens chef om hur lurad jag kände mig och att det hela tiden blir fel, till min nackdel.
Det visade sig att försäljningssamtalet VAR inspelat (utan min vetskap) och chefen sa att jag gjort precis rätt. Jag hade läst igenom avtalet så fort jag fick det och återkommit direkt med mina synpunkter om att jag blivit felinformerad eller i alla fall underinformerad (:-) och att jag redan då bad att få bli löst från avtalet. Och att avtalet är rivet och att jag inte behöver betala något alls. Jag har fått det skriftligt.
Jag skulle tro att försäljaren fått sig en rejäl utskällning för det var riktigt fult det hon gjorde. Det här är ändå ett stort och antar jag, respekterat företag, och hon gjorde en riktigt billig telefonförsäljarfuling med lögner och undanhållande av fakta.
Det hjälper att inte ge sig!
Agneta
#6 Grattis :) det var riktigt goda nyheter :)
Välkommen till ferretplanet.se :)

Seriösa företag gör så. Bara oseriösa, oftast nya företag som varken har adress eller ens telefonnummer, som jag råkade ut för en gång.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det var bra!
Minns de ringde nästan på nätterna ett tag, telefonförsäljare.