vad heter förfarandet
jag kommer inte ihåg vad den möjligheten heter då man sparar obeskattade pengar från ett år till nästa år om man vet att man kommer att få mer utgifter eller mindre inkomster då, för att jämna ut det. Sen lägger man tillbaka pengarna till beskattning påföljande fattigare år.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Bokslutsdisposition, eller tänker du på någon särskild variant? Det beror på exakt vad du menar. =)
(Reservfond, obeskattad reserv?)
Enskild firma har du periodiseringsfonder som fungerar så. Det handlar om att utjämna skillnaderna i inkomster mellan åren för att få en jämnare skattefördelning

Just precis, periodisering det var. Jag har nämligen sparat ena året, och förde tillbaka andra året, och nu vill man att jag ska betala preliminärskatt nästan dubbelt. Så jag vill ändra det, men det är inte lätt att fylla in en preliminär självdeklaration, det borde bara ringa in . :(
periodisering kan du spara maximalt fem år så du ska inte behöva ta in det i år om du avsatte förra året

jag gjorde det (återförde beloppet året efter) för jag tyckte det var inget vidare ha en klumpsumma o skatta för det i alla fall, bara fördröjt, jo visst var det väntat, men vick betala nästan 20 tusen i efterskatt så det var ju egentligen inget smart sätt för sådana som jag, när man inte vet hur mycket man får in från år till år, är aldrig säker på hur många beställningar kommer in framöver. Men man ska ju inte beräkna preliminärskatten på det beloppet som var räknat för nästan 1,5 år :/ Nåja, jag klarar mig, men tänkte att någon kanske drar rätt beslut utan att råka illa ut ;)
mariatingsund; de pengar du betalar ut senare har du haft möjlighet att få avkastning på under tiden. Om du däremot återför beloppet ett år när du har gått med förlust så resulterar detta i att du då redovisar ett nollresultat och du slipper i praktiken att skatta för de pengarna som du nyttjade i dina bokslutsdispositioner.
Precis så är det som Moa skriver.

jo, jag har fattat, men nu blev det inga sådana utgifter som jag räknade med påföljande år när jag avsatte periodiseringsfond, och att få avkastning är ytterst lite i mitt fall, så det fick bli som det blev. Visst hade kunnat återföra en femtedel varje år, men jag går ju aldrig med förlust så det beloppet ska ju skattas för förr eller senare, jag tyckte det var lika bra få undan så man slipper räkna med det i fem år. Jag har aldrig varit skuldsatt och gillar inte heller tanken att bära med mig en skuld som jag egentligen inte behöver.