Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 5191 ggr
qeep
0

Frågor ang. starta aktiebolag?

Jag är intresserad av att starta aktiebolag men jag har några funderingar.

- Hur värderar jag apportegendom? Jag har dator, kamerautrustning osv. som jag skulle vilja använda som aktiekapital, men hur gör man med detta när man ska registrera företaget? Ungefär hälften av aktiekapitalet kommer att vara apportegendom och andra hälften pengar.

- Nu vet jag att syftet med företag är att sälja och gå med vinst, men kan man registrera ett företag och sedan försöka bygga upp varumärket så smått utan att börja sälja direkt? 
Jag har pengar sparade i fonder som jag tänkte investera en del av i mitt eget företag istället men det är inga pengar som jag vill använda till varuinköp. Utan jag tänkte att under tiden jag jobbar och sparar ihop pengar till varuinköp så kan man jobba med andra saker så länge för att bygga upp företaget. Tänkte att det kanske ät lättare att nätverka osv om man har ett registrerat bolag. Eller ska jag vänta med att registrera tills jag har möjlighet att köpa in varor direkt?

[Moa-]
0

Värdering av apportegendom får som högst ske till verkligt värde. Vid nyttjande av apportegendom så krävs revisorsgranskning.

"Till att börja med skall en anteckning om att apportegendom har använts som betalning av aktier göras i stiftelseurkunden enligt 2 kapitlet 5 § stycke 2 Aktiebolagslagen.
Vidare följer av 6 § samma kapitel att värdet på apportegendom inte får sättas högre än det verkliga värdet för bolaget.
För att aktietecknare och blivande borgenärer skall kunna bilda sig en närmare uppfattning om apportegendomen föreskriver lagen även att stiftelseurkunden skall innehålla en redogörelse för de omständigheter som kan vara av betydelse för bedömningen av värdet på apportegendomen, för mer information om detta se 2 kapitlet 7 § och 9 § Aktiebolagslagen.

Enligt 2 kapitlet 19 § Aktiebolagslagen skall en auktoriserad eller godkänd revisor skriftligen upprätta samt underteckna ett yttrande som han har avfattat över den apportegendom som har tillskjutits företaget istället för kontant betalning för aktierna." Lawline

KimE
0

Om du har annan anställning går det bra att driva företaget på sidan av och sedan jobba fullt ut i det när du arbetat upp en kundkrets. Om du har akassa eller studiestöd kan du bara arbeta med affärsplan och liknande inte jobb/uppdrag eller inköp i företaget. Det är bäst att starta och kunna sälja jobb på en gång, man vill inte gärna bara ha ett löfte om att du ska starta i framtiden när man köper något.

aadde81
2

Kan du så strunta i apportegendomen så slipper du anlita en aukt. eller godkänd revisor för detta. Då räcker det med att kontakta din bank så utfärdar de ett bankintyg på de 50 000 kronorna. Sedan kan du överlåta egendomen till ditt AB senare utan inblandning av revisor och då ta tillbaka pengarna motsvarande värdet av inventarierna du har fört över. Har du inte alla 50 000 kr kan du kanske få ett tillfälligt lån?!?

Andra funderingen, ja du kan bygga upp företaget utan att sälja direkt.

Tredje funderingen förstod jag inte.