Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4601 ggr
Anna
0

Lite frågor om moms

Jag är på G att starta Enskild firma som fotograf. Har drivit hobbyversksamhet sedan 2007 så rent verksamhetsmässigt är det inget nytt för mig. Jag har även läst två företagsekonomikurser och vet hur man bokför. Har senaste halvåret suttit och läst och lärt mig så mycket jag bara kan om företagande, för att känna att jag är väl förberedd. Det jag dock fastnat lite på är momsen… Jag har läst så mycket jag bara kan om Moms, men får inte riktigt in det i huvudet, då alla ställen jag läst om det beskriver det väldigt komplicerat. Har därför lite frågor jag hoppas få svar på!

Jag undrar hur det fungerar när jag säljer mina tjänster (i detta fallet säljer foton) till t.ex företag i andra länder? Som exempel, ett finskt företag vill köpa ett foto av mig och använda i sitt företag, på en mässa och i en broschyr. Hur funkar det då med momsen? Och hur bokför jag det?

Även - hur fungerar det när man drar av Moms på inköp till företaget? T.ex om jag behöver ny kamera i företaget. Betalar jag då priset exkl. Moms?

Jag kommer ju inte omsätta någon miljon/år, så att redovisa Moms i inkomstdeklarationen en gång om året har jag förstått kommer gälla för mig. Stämmer det att man deklarerar i maj? Om jag startar mitt företag nu under våren (innan maj), deklarerar jag i maj ändå eller blir min första deklaration maj 2014? Kan man deklarera elektroniskt?

Jag kommer inte starta upp min firma innan jag fått grepp om allting, så jag stressar inte. Vore jättetacksam om någon ville hjälpa till och svara på ovanstående frågor. Tack!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

KimE
0

Momsen ska betalas endast i det land varan förbrukas/används ,du måste ange att fotografierna exporteras.

Du får välja hur ofta du vill deklarera momsen när du startar.

I år deklarerar du som vanligt för 2012.

signemo
0

Be att få en genomgång med skatteverket eller en redovisningsbyrå.

Man momsar oftast i det land en vara är omsatt. Är en vara omsatt i TYskland, och det är en tysk näringsidkare du säljer varan till, då sänder du en faktura utan Moms och den tyske näringsidkaren redovisar både utgående o ingående Moms. Den tyske näringsidkaren skall ha åberopat sitt vatnummer när han/hon beställde varan.

Sen skiljer man ju på EU och utanför EU. Åland har egna regler för vissa saker.

Lita inte alltid på skatteupplysningen, de är rätt bra, men har tyvärr inte den kompetens man söker.

Om Du är tveksam om något med momsen be att få bli kopplad till en handläggare för Moms.

OM du fortfarande är tveksan. Skriv i rutan övriga upplysningar, det du är osäker på, då undviker du skattetillägg om du gör fel.

Beträffande redovisningen av Moms. Så är det sista gången i år man kan göra momsen i inkomstdeklarationen, dvs, momsen för 2012.

Momsen för 2013,kommer du att redovisa i en skattedeklaration som skall lämnas in i febr. 2014 om Du har årsmoms. Du kan också söka om att redovisa Moms en gång i månad eller i kvartalet.

Var rädda om varandra

Torparmor
0

Betr fråga om Moms för inköp - du betalar fullt pris inkl Moms, men bokför momsen separat. När du skall göra din momsdeklaration så får du ange både den Moms du har betalat och den Moms dina kunder har betalat och sen betalar du in mellanskillnaden alt får tillbaka.

Om du köper varor utanför Sverige måste du lämna ditt VATnr och begära att få momsfritt. Sen skall du redovisa den fiktiva momsen i din deklaration. Den skall skrivas in på två ställen, så i praktiken betalar du den inte, men den skall redovisas.

Betr försäljning utom Sverige så finns det en kod även för detta i skattedeklarationen, men jag är osäker på hur momsen skall anges. Har inte själv exporterat något, men som #2 skrev skall din kund lämna sitt VATnr och du gör fakturan utan moms

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Trollbus
0

Jag säljer CD-skivor till EU och exporterar även till USA och Japan. När du säljer något inom EU måste du ha köparens VAT-nummer, annars måste du lägga på svenk Moms på priset. Och naturligtvis redovisa momsen som vanligt här i sverige. Om däremot köparen har ett giltigt VAT-nummer så lägger du inte på Moms. Men du måste redovisa försäljningen (summan) och köparens VAT-nummer till skatteverket. Kallas för periodisk sammanställning. Jag redovisar detta kvartalsvis och summan måste sedan stämma med den summa du redovisar i momsdeklarationen. Låter krångligt, men i mitt bokföringsprogram är det lätt att skriva ut dessa rapporter om jag i fakturan kryssat i att det är en EU-kund.

Det är viktigt att du kontrollerar att köparens VAT-nummer är giltigt, annars blir du som säljer skyldig för momsen. Här kan du kontrollera det:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=en

Om du exporterar utanför EU är det lättare. Då lägger du aldrig på Moms. Allt är export oavsett det är till ett företag eller en privatperson. Om du ska exportera fysiska saker, t ex utskrifter av fotografier eller liknande måste du numera ha ett så kallat EORI-nummer. Har för mig att det var hos tullverket man ansökte om det. Det ska anges på exportfakturan annars kan det bli mycket krångel.

Bokföringsmässigt så använder jag Visma 2000 och redovisar momsen kvartalsvis. När jag skriver ut momsrapporten finns där alla siffror i rätt rutor som motsvarar rutorna på skattedeklarationen. Det är nästan omöjligt att göra fel om man bokfört rätt.