Enskildfirma eller AB
Om jag inte behöver låna och har aktiekapitalet utan problem, vad är då mest fördelaktigts. Hur får man lön i ett AB som aktieägare, avgifter mm, jag vill veta alt för och emot dom båda formerna. Får ett AB föra över vinst från ett år till nästa? Får en enskildfirma det?
Jag är inte säker på att det går att svara generellt på vad som är bäst. Vad har du tänkt dig för verksamhet?
Vänliga hälsningar
Niklas

Det kommer nog att bli en mix av aktivfritid (för vuxna) också kommer jag att hålla på lite med att hjälpa folk med data, det är mest bara för dom som frågar för att dom vet att jag kan. Den aktiva fritiden kommer att vara den stora biten men jag kommer inte att jobba åt staten eller kommunen utan enbart åt vuxna privatpersoner.

I en Enskild firma är din privata ekonomi och firmans densamma. Dvs om du får underskott eller blir betalningsskyldig för något så räknas även dina privata ekonomi och tillgånger in.
I en Enskild firma tar du ut lön precis som vanligt
I ett AB är det endast firmans ekonomi som kan belastas ifall något händer. Allstå inte din egen (om du inte gjort något olagligt förståss).
Att ta ut lön från ett AB är också enkelt. Du gör en utbetalning, betalar arbetsgivaravgift och drar skatt.
Vid bokslut skall även dessa poster tas med och sändas in till bolagsverket och skattemyndigheten.

Sitter och läser igenom gamla trådar…
Glöm inte bort att ab måste ha revisor - och de tíckar pengar!
Jag betalar ca 35.000 om året för revision, bokföring etc och då är jag ändå momsbefriad så det slipper de handskas med.
Om din verksamhet omfattar stora belopp eller innebär risker tycker jag ab känns tryggast.

Värt att nämna är att i Enskild firma finns inget som heter "Vinst", allt överskott beskattas först med egenavgifter och sen inkomstskatt och blir således Lön automatiskt.
Har hört att du aldrig kommer ifrån skatteskulder om ett AB gör konkurs.är det så?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#6 inte du som privatperson. Det är aktiebolaget som gör konkursen och det är från ABs tillgångar som skulderna skall tas ifrån av konkursförvaltaren.
Dock om du som ägare eller styrelseledamot bedöms ha kunnat förutse konkursen eller att du satt företaget i konkurs via brottsliga aktiviteter så kan du som ägare ellre styrelse ledamot komma att dömas i domstol till att bli betalningsskyldig.
Men som sagt under normal verksamhet om företaget går i konkurs är du skyddad.
Man har en skyldighet att upprätta en kontrollbalasräkning om företagets egna kapital är/blir mindre än 50.000 (om ditt ursprunliga egna kaptial var 100.000 vilket är det normala)
Det finns ju andra bolagsformer också än enskilld firma och AB att välja på
Lovisa

Vad finns det mer än handelsbolag, ab och enskild?
I handelsbolag är väl du och din kompanjon solidariskt ansvariga om bolaget går i konkurs och även betalningsskyldiga, eller har jag fattat det fel? Det finns dock ingen plikt att ha revisor i handelsbolag.
Jag som inte får teckna sjukavbrottsförsäkring tycker det känns bra med ab. Om jag blir sjuk och bolaget kursar behöver jag bara betala 10.000 till ALMI (plus förståss att aktiekapitalet är lånat på huset). Men jag behöver inte sälja huset eller betala något annat själv.
Ab är den tryggaste formen men också den dyraste pga revisorstvånget och att du måste ha 100.000 i aktiekapital.
Jag har AB, men det där med "trygghet" är ju lite genomskinligt. Eftersom jag har ett tjänsteföretag har jag inte kunnat få banklån på företaget, trots många års verksamhet och god omsättning - utan alla checkkrediter har jag fått gå i personlig borgen för. Vid en eventuell konkurs har jag säkerligen först utnyttjat dessa krediter - och får alltså borga för dem personligen i slutänden.
Däremot tycker jag att det är en enorm fördel att ha företagets ekonomi skild från sin personliga. Att jag "bara" är anställd i företaget och tar ut skattad lön som om jag var anställd av någon annan. Enklare hantering, så som jag ser det. Och så kan jag förstås spara vinsten i företaget utan att behöva kalla det "lön".
Har sett artiklar m.m. i företagartidningar som argumenterar för att Enskild firma är "bättre än sitt rykte", just pga de extra kostnader som tillkommer för AB. Men skulle jag börja om från början hade jag nog gjort samma val ändå…

Bankerna verkar väldigt svårflörtade… tufft att du måste borga själv för checkkrediten.
Jag får inte banklån för ombyggnation av lokalen så jag har sparat för att kunna bygga om. Nu verkar det som att jag inte får ombyggt före sommaren och så har jag bokslut sista juni så nu får jag skatta för pengarna på banken…
Jag har båda bolagsformerna.
Enskild firma är mycket förmånligare om man vet vad man håller på med och sköter sin bokföring själv.
T.ex
Så får du avsätta 25% av vinsten till pension.
Du får avsätta 25% av vinsten i periodiseringsfonder.
Du får avsätta valfritt 0-100% i expansionsmedelsfonder (iochförsig 22,86% tillfällig skatt som återbetalas vid fondupplösningen). Dvs du kan tjäna pengar nu som du börjar att använda först om 10++ år.
Du får "låna" pengar ur firman till endast statlig "negativ räntefördelningsränta"
Om du har mycket egna pengar kan du låta firman hantera dom och ta ut vinsten via "postitiv räntefördelning" istället för som vinst (beskattas i kapital istället för tjänst).
AB har bara fördelar om du tänker gå i konkurs eller bli arbetslös samt förståss gentemot hela vårt socialförsäkringssystem.

Jag håller med limpan:
jag har sett AB som kursat och ägaren fick näringsförbud samt kronorfgden på halsen. Det är inte så svårt att göra ägaren ansvarig i ett AB.
När det gäller att skilja på bolagets och den egna ekonomin: det kan du göra likväl i en Enskild firma, det är bara att öppna ett konto för företaget.
Jag har sett s.k. privata AB som också blandat egen ekonomi med bolagets. Det är frågan om självdisciplin.

Har inte läst hela tråden… men det är så att man kan bli personligt betalningsskyldig för skatter och avgifter utan att tilldömas det i domstol….
En sak att ta hänsyn till vid uppstart av företaget är SGI (Sjukpenninggrindande inkomst).
Om man startar ett AB så blir SGI ganska snabbt beroende på den inkomst man har i företaget. Och under dom första åren kanske inte företaget går så bra.
Om man däremot startar en enskilld firma så kan man (=skall) ansöka om att SGI sätts enligt regeln om företag under uppstart. I detta fall ger man sedan FK uppgifter om vad företaget beräknas ta in när det är fullt i produktion om kanske 2 år. Och då sätts SGI under uppstarten till detta värde.
Detta kan vara guld värt om man skulle bli långtidssjuk.
Enskild firma är altså här en stor fördel.
#12 Ibland kanske det inte är så fel att betala lite pengar till en revisor så att allt man gör verkligen blir rätt:
>>Så får du avsätta 25% av vinsten till pension.>>
Du får avdrag för pensionsinbetalningar på upp till 35% av årets resultat. I ett AB får man en avdragsgill kostnad på 35% av den utbetalda lönen under året. Ett AB har alltså möjlighet att betala pension och samtidigt gå med förlust ett år, den möjligheten finns inte i en enskild firma
>>Du får avsätta 25% av vinsten i periodiseringsfonder.>>
Du får avsätta 30% i periodiseringsfonder, det är ett AB som får avsätta 25%.
>>Du får avsätta valfritt 0-100% i expansionsmedelsfonder (iochförsig 22,86% tillfällig skatt som återbetalas vid fondupplösningen). Dvs du kan tjäna pengar nu som du börjar att använda först om 10++ år.>>
100% av det resultat man låtit stå kvar i bolaget, visst är det så. Men skatten är 28%, alltså exakt samma skattesats som skatten i ett AB.
>>Du får "låna" pengar ur firman till endast statlig "negativ räntefördelningsränta"
Om du har mycket egna pengar kan du låta firman hantera dom och ta ut vinsten via "postitiv räntefördelning" istället för som vinst (beskattas i kapital istället för tjänst).>>
Och från ett AB kan man varje år göra en utdelning på minst 89000 och bara beskatta med 20%. Dessutom är ju firmans möjlighet att hantera ditt eget likviditetsöverskott begränsat eftersom en Enskild firma varken kan äga aktier, värdepaper, fastigheter eller andelar i andra bolag.