Nystartat företag och nu uppsagd!
Hej!
Startade mitt föetag för drygt 1 månade sedan. En liten e-butik.
Så idag fick jag beskedet att jag får sluta på mitt jobb, en månads uppsägning. Kom som en blixt från klar himmel.
Nu undrar jag hur detta ska lösa sig. kan jag få a-kassa trost att jga har en Enskild firma? Företaget kommer inte att ge någon vinst i år (men antagligen nästa år). Måste jag avregistrera min ensilda firma för att få a-kassa (skulle då förlora de 20 000kr som jag investerat i min firma)
Snälla någon, ge mig tips!!
Kan man säga att jag jobbar 33% i min enskilda firma och sedan få akassa för resten, då skulle jag iaf kunna överleva…
Kan du inte snacka med arbetsförmedlingen om starta eget bidrag??
Svår situation. Grunregeln är följande:
Du har rätt till full A-kassa även om du har en Enskild firma som bisyssla MEN bara under förutsättning att du haft verksamheten igång minst 6 månader den dagen du blir arbetslös. Förutsättningen då är också att man inte utökar tiden man arbetar i firman utan att man fortsätter att driva det som bisyssla. Du har alltså ingen rätt till A-kassa om du behåller firman.
Starta-eget bidrag är också uteslutet då du bl måste söka detta innan du startar firman.
#2, Men det förutsätter väl att det är från firman som ska ge grund till A-kassan? Som det är nu borde det väl vara det gamla jobbet som grundar A-kassan?
Tom
Typiskt, när man efter lång tid väl tar steget och startar en Enskild firma så blir man uppsagd och måste då för att få a-kassa avregistrera den igen, dessutom med en förlust… Kan väl kanske få igen en del pengar men runt 10 000kr går väl upp i rök iaf…
Trist land man lever i… Får se hur jag kommer ur detta på bästa sätt…

#3 nej, karin har helt rätt där. du kan få en näringsverksamhet klassad som bisyssla, om du drivit den "utanför arbetstid" dvs om du haft firman trots att du varit anställd på heltid. Om du får verksamheten klassad som bisyssla så baserar sig A-kassan på den tidigare anställningen, inte firman. Om den inte blir klassad som bisyssla har man inte rätt till A-kassa iom att man då är företagare, och således står utanför skyddsnätet. Valet man då står inför är att avregistrera firman, eller att lägga den vilande (får göras en gång per företag) .
Däremot så är jag inte så säker på att det Karin säger om starta-eget stämmer, det beror helt och hållet på hur man formulerar sig. Jag har haft starta-eget bidrag, och den firman var igång sen många år tillbaka, däremot så var verksamheten i en uppstartsfas, så det är definitivt värt att ta diskussionen med sin handläggare. Så här tidigt på året brukar det dessutom vara lättare att få en sån ansökan beviljad iom att det fortfarande finns utrymme i budgeten.
Det är dock en risk man måste fundera noga över iom att ett starta eget-bidrag max löper 6 mån, vilket är väldigt liten tid att få lönsamhet i en webbutik på utan annan finansiering. Jag hade siktat på att få det klassat som bisyssla.
#0 när registrerade du din firma? Det blir avgörande tror jag.
Registrerade den för bara drygt en månad sedan.
Ser onekligen mörkt ut!!
#5 Så här säger lagen:
21 § Bidrag bör även kunna beviljas till en sökande som har haft ett företag vilande under en längre tid, om sökanden inte har haft någon inkomst från företaget
Att starta firman två månader innan man blir arbetslös kvalificerar inte in en under denna undantagregel. En annan viktig sak för att beviljas starta-eget bidrag är att firman ska ha sådan potensial att man kan försörja sig på den efter 6 månader.

#7 Arbetsförmedlingarna ser som regel inte så allvarligt på detta:En annan viktig sak för att beviljas starta-eget bidrag är att firman ska ha sådan potensial att man kan försörja sig på den efter 6 månader.
Har själv precis beviljats starta eget bidrag men någon inkomst kommer jag knappast få ifrån företaget det närmsta året! Och det vet AF. Sedan kan jag tillägga att min handläggare på AF sa att AF har fått lite extra pengar att pyttsa ut till olika projekt "troligen för att det är valår och man vill ha ner arbetslöshets siffrorna enl handläggaren" men att pengarna snart är slut! Så skall du ha startaeget bidrag måste du rappa på ordentligt!

Har du ingen närstående du kan "sälja" firman till?
Hallå!
Tack för alla tips.
Hallå!
Tack för alla tips.
Då försäljningen knappt har kommit igång så tror jag helt enkelt att jag lägger firman vilande och stänger ner e-butiken, om jag inte lyckas hitta något jobb i tid!
sen startar jag försäljningen när jag vet att jag kommer ha arbete i minst 6 månader framåt…
kan ju alltid arbeta med en vidare utveckling av webbsidan och designen på min fritid under tiden…
Hmmm…
Nästa fråga. HUR lägger jag firman som vilande?
På blanketen på baksidan om mitt registreringsbevis kan man bara välja avregistrering och ändra lite adresser och redovisningsperioder…
Tackar ännu en gång för alla svar, tänker definitivt att fortsätta läsa på detta forum när verksamheten kommer igång igen!

Att lägga firman vilande innebär bara att du inte har någon verksamhet i den. Du skall således inte behöva göra något speciellt.
A-kassa kan man givetvis få även om man har en firma. Man får bara inte ha någon verksamhet igång i firman.
Okej. Då förstår jag.
Kan man komma runt det hela genom att låta min flickvän/sambo (sedan över ett halvår) arbeta i firman. Behöver väl inte vara arbetsgivare för att sambon ska få hjälpa till i firman?

#14 Jag tror detta blir svårt. Du måste ju betala in Arbetsgivaravgifter mm. Dessutom spelar det nog ingen roll vem som arbetar i firman. Den kommer ju att få verksamhet med (förhoppnigsvis) intäkter ändå. Det är inte bara lön som räknas som verksamhet utan de pengar som kommer och går i bolaget. Annars skulle alla kunna göra på det sättet att man hade verksamheten igång men inte tog ut någon lön under tiden man har a-kassa. Sedan när a-kassan tar slut eller man får ett jobb skulle man ju då kunna plocka ut det innestående som lön. Så nej jag tror det blir svårt att göra som du säger.