Hjälp mig!
Jag är helt lost!
Har under det senaste halvåret försökt bli klok på att starta företag men jag kommer ingenvart!
Vart börjar jag?
Hur bokför man rätt?
Vad är nästa steg efter att skaffa F-skatt/FA-skatt?
Jag behöver hjälp med allt, har bara massa lösa trådar som jag behöver få ihop till en fin fläta nu!
Ja, steg ett är väl vad du skall göra i företaget? Vad skall du bokföra, du bokför de affärshändelser som företaget har…
Ställ lite mer konkreta frågor så får du säkerligen bra svar från de på forumet! =)
Ja verkligen, jag är kanske lite luddig i min fråga!
Jag ska strax utbilda mig till nagelteknolog så planen är att öppna salong! Så jag fattar att jag ska bokföra mina utgifter samt inkomster men sen då? :P
Vad behöver man för bokföringsprogram? Finns det riktiga böcker att använda och skriva bokföringen för hand?
Steg 1, utbilda dig. Steg 2, fundera ordentligt på om du vill starta eget eller om du hellre vill söka en anställning.
Vill du starta eget så låter det som om du behöver mer hjälp än du kan få på ett onlineforum, Almi är en bra start för att få information och råd inför företagsstart. Många kommuner har rådgivare för företagare. Du bör gå någon grundkurs i ekonomi och företagande. Fundera, hur har DU tänkt utforma din verksamhet? Har du ekonomi som täcker detta?
Saken är den att det nästintill är omöjligt att få en anställning som nagelteknolog.
Jag känner att jag behöver all hjälp jag kan få, överallt! Har varit på starta-eget möte på Arbetsförmedlingen där både Almi och skatteverket va med, men jag blev knappt klokare av det, bara ännu mer frågetecken.
Jag börjar utbildningen i september och jag vet att de har en kursdel som innehåller just starta-eget-information av något slag. Men jag vill ha mer kött på benen redan nu.
Har gjort en affärsplan och marknadsundersökning. Jag tror verkligen på min idé!
Vem kan jag vända mig till när det gäller bokföringen? Bokföringsnämnden? Skatteverket? Kan man få sätta sig med dom på något slags möte?
Nej, du får helt enkelt läsa de regler som finns, framför allt skatteverkets regler är det som gäller för dig då främsta syftet med din bokföring lär vara skattebetalning (samt redovisa till eventuella långivare).
- Har du registrerat dig för att betala Moms och skatt?
- Vilken bolagsform har du tänkt driva det hela i?
- Är det endast du som skall arbeta i företaget?
- Vart skall verksamheten drivas?
- Skall du köpa in anläggningstillgångar?
- Vad har du för tidigare relevanta erfarenheter?

Almi eller nyföretagarcentrum har utbildning i starta eget. Då lär du dig allt du behöver veta. Eventuellt kan du börja med att köpa in saker som du behöver till yrket, och börja tjänsten i hemmet, gör en hemsida, var med i facebok och sådana saker. Uppdatera telefonkatalogerna med nagelteknolog efter ditt namn. Du kan börja som hobby tills du går med vinst. Jag fick dra av kostnaderna jag hade innan jag startade företaget för maskiner, inredning mm. Släng ut till alla dina bekanta om de har en vän som har eget företag eller kan bokföra och be dem hjälpa. Du kan lära dig massor på den vägen också. Dra dig för att investera i lokal i allra början, då dras du med extra utgifter som du nog inte får in i början, allt tar tid.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tusen tack för tipsen! Jag har redan börjat investera i saker jag kommer att behöva och gör naglar för materialkostnadens pris. Har nu bokat in ett möte hos Skatteverket där dom ska gå igenom lite av det mesta med mig :)
Du borde kontakta någon form av redovisningsbyrå, så att du kommer rätt från början. Får du du rätt råd o hjälp kan du fixa mycket själv sen. Du behöver ingen revisor, utan en helt vanlig bokföringsbyrå.
En redovosningsbyrå. Kan lära dig hur du skall bokföra, de kan göra bokslut o deklarations för DIg. TA gärna referenser från andra företagare. Ju mer du lär di o ju rättare du gör ju billigare blir det.
Var rädda om varandra