Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 4219 ggr
[kattsson]
2012-10-17 20:47
0

Starta ett eget!

Hejsan!

Jag har länge knåpat på vad jag ska göra efter skolan. Nu har jag varit arbetslös i 1 år och nu har jag och min sambo börjat fundera på att öppna eget.

Vi hade tänkt inrikta oss på djur + tillbehör.
Vad behövs för att sälja djur?

Jag har en liten ide som jag inte tror att andra djuraffären har. Nämnligen föda upp mina egna djur och skriva stamtavla osv för att det ska bli så seriöst som möjligt. Även ha ett litet rum där folk får komma in och kela med djuren.

Min mamma är egen företagare så hon kan hjälpa mig med det mesta men det är just frågan om hur man gör med djur? :/

Itchy
2012-10-17 20:51
0

man behöver ha Zoocertifikat för att f öppna en zoofackhandel, och det kostar ca 30.000:- som man får betala själv (är en utbildning/kurs)

och sen får man tänka på att det är svårt att konkurera med alla onlinebutiker som finns, och som kan ha mkt bättre priser än man kan ha i zooaffär (har jobbat i en zoobutik)

och att föda upp & sälja stamtavledjur håller nog inte heller i längden, för man kan ju inte hålla koll på vart djuren hamnar ändå, man har ingen rätt att ta register på sina kunder som köper djur

You can't spell Bitchy without Itchy

[kattsson]
2012-10-17 20:54
0

#1 Så uppfödare får ta register från sina köpare men inte djuraffär? Om jag fattade det rätt :/

Ja isåfall rök min fina plan då :(

Itchy
2012-10-17 20:57
0

såvitt jag förstod, min chef jag hade på djuraffären födde upp gerbiler & marsvin till hennes butik, och hon frsökte med ngt typ av register över köpare, men blev tillsagd att man inte fick göra så (blev tillsagd av ngn nämd)

[kattsson]
2012-10-17 21:00
0

#3 Ja det är ju tråkigt. För då kan folk lätt tro att det är djur från grossister som massavlar på vad som helst liksom. Och jag vet att många uppfödare tycker att man inte är så jätte seriös om man har en djuraffär och därför kanske men skulle kunna bli seriös genom papper på djuren.

Men vad ska man göra om man inte får :/

Itchy
2012-10-17 21:02
0

#4 och sen får man ju tänka på att folk inte går till en djuraffär & betalat 2-300:- för ett smådjur, de kan köpa för 75:- i en annan affär :/ oavsett om den har ett fint papper med några namn på

[kattsson]
2012-10-17 21:04
0

#5 Så du skulle hellre föreslå att ha en egen uppfödning hemma och strunta i företaget då? :/

Itchy
2012-10-17 21:07
1

#6 ja, men så får man tänka på att man mkt sällan tjänar ngt på att föda upp djur, om man ger de ordentlig mat så att säga

(har fött upp sen 08, och går sällan + efter jag sålt av en kull)

[kattsson]
2012-10-17 21:19
0

#7 Näe det är väll inget man tjänar på direkt. Mer som en hobby så att säga :/

Ja, får se om man kommer på en annan ide på vad man annars ska syssla med :/

FotoAlle
2012-10-26 14:05
0

Att jobba med sin hobby är så klart jätteroligt, men har man inget jobb alls så är väl ändå prio att tjäna pengar.

Djuruppfödning kostar ofast mer än det smakar. Och så som jag tolkar din idé så har i stort sett varenda seriös kaninuppfödare till exempel, fast hemmavid.

[kattsson]
2012-11-05 12:45
0

#9  Okej :/
Ja jag kommer hålla på hemma iallafall :)
Sen får vi se hur resten löser sig :P

Varga
2012-11-07 09:25
1

Först och främst - är ni inställda på butik eller kan ni tänka er ett internetbaserat företag också? Är det djur på något sätt ni vill jobba med eller finns det andra intressen man kan omvandla till en affärsidé? :)

För övrigt tycker jag det var bra tänkt, att sälja djur med stamtavla och synd att det inte fungerar i praktiken :( Däremot, om ni väljer att starta djurbutik ändå (kanske helt utan djur och endast tillbehör?) kan man ju ha en anslagstavla där uppfödare sätter upp kontaktinformation. På så sätt kan kunderna kontakta uppfödare via din butik :)

Reptile-Lovers
2013-01-17 21:29
1

# 11 Det är så jag har det ;) .

Har internet baserad butik men har även en liten butik där jag bor .

Men säljer inga djur.

Men jag har uppfödare runt om i landet som jag rekommenderar

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

jj11
2013-02-19 20:08
0

Jag jobbar också med fackhandel, men inga djur. Gillar inte hela tanken med djur i butik. Dock känner jag en av de svenska grossisterna i smådjursbranchen och som är superbra. Dom brinner verkligen för det dom gör. Men men..

Som sagt så krävs det en del för att ha djur i butiken. Du måste gå vissa utbildningar, mm.

Jag jobbar precis som #12. Jag rek. de uppfödare som jag anser va bra. Så har jag jobbat under alla år jag gjort detta och det är ett par nu.. ;-)