Kassaregister
Jag har fått erbjudande om att hyra in mig på en salong.. Funderar över de där med kassa. Kan man dela kassa med annat företag eller måste varje företag ha enskild kassa?
du kan dela kassa för det gör jag. Det viktiga är du för dina tjänster och varor har egna knappar där det tydligt står att det handlar om ditt. Hos mig har jag Behandlingar Karin och Varor Karin. Kontantkassa är inga problem men det blir svårare vid kortbetalning och presentkortinlösen. Kortbetalning kan man fakturera salongsägaren för det som betalats med kort och som gått in på ägarens konto. Ett alternativ är att kunderna enbart betalar med kort och du använder dig av iZettle som är ett betalningssätt med kort via en smartphone
Tusen tack för svaret! Jag har funderat på iZettle. Känns enklast så till en början.
Men kan jag då ha gemensam kontantkassa + iZettle för kortbetalning? Hur funkar de med kvitton när man använder iZettle?
inga problem - du kan säkert få en betalningsknapp extra som heter kort och ditt namn t.ex. Jag tror att det nu finns möjlighet att ansluta en skrivare till iZettle och få ut kvitto den vägen. Kom ihåg att när det gäller presentkort är det ingen Moms vid försäljningen(blir en skuld till dig själv) utan det momsas först när kortet löses in mot varor/tjänster eller när sista datumet gått ut på presentkortet och du måste lösa om skulden till dig själv till intäkt och Moms.