Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 4779 ggr
konichiwa
0

e-kunder so inte betalar

Jag har en liten webbutik och därmed råkar jag ibland ut för kunder som inte betalar och inte svarar på påminnelser.

Att beställa varor mot faktura och hämta ut dem på posten (jag använder DHL servicepoint) och sedan inte betala. Är det inte bedrägeri eller stöld? Kan jag polisanmäla?

Jag har tröttnat på det här nu, det är inga stora summor (500-700 kr) men det är MINA pengar!

korseett
0

Det är tråkigt när folk inte betalar men du får först ta påminnelser och sedan inkasso via kronofogden t.ex. I fortsättningen kanske du ska överväga att antingen få betalt direkt eller postorder.

konichiwa
0

Det jag undrade var om det går att polisanmäla som bedrägeri eller stöld?

korseett
0

det tror jag inte att det gör för det är ingen stöld i lagens mening vad jag vet men kanske egenmäktigt förfarande eller vad det heter- är inte så bevandrad i brottsbalken. Bedrägeri är det väl inte heller men gå via kronofogden för att få in pengarna- det skulle jag ha gjort. KF kan även svara på sådana frågor om det går att polisanmäla

[Moa-]
0

BrB 9 kap 1 §:

"1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

[](https://lagen.nu/1962:700#K9P1S2 ""Permalänk till detta stycke" ")För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123)."

Att någon utan avsikt att betala beställer hem saker, innebär enligt mig vilseledande av någon, som utför en handling som leder till skada för den utsatte och vinning för gärningsmannen.

Däremot är det inte bedrägeri om den som handlar inte betalar ej gör detta på grund av oförutsett dålig ekonomi, då saknas uppsåtet att begå brottet. Att däremot att beställa utan avsikt att betala bör utan tvekan klassas som bedrägeri.

Sedan beror det delvis på hur stor verksamhet du driver och hur beställning/fakturering ser ut, hur detta i praxis kommer bedömas, men grunden bör vara densamma.

konichiwa
0

Tack Moa! Det är så jag tänker. Om man beställer och hämtar ut varor och sen inte betalar eller hör av sig efter flera påminnelser, då ser jag det som att man medvetet vilselett mig för att få vinning. Alltså bedrägeri.

konichiwa
0

Karin!

Jag har redan förlorat pengar på den här 'kunden', att då ge ut mer pengar på inkasso och kronofogdeinsatser skulle i alla fall bli en förlust även om 'kunden' betalade vilket jag inte tror att hon kommer att göra. Jag har googlat på hennes namn och av en tillfällighet (gråtreportage i lokaltidning) fick jag veta att hon lever på socialbidrag.

Då har man inte råd med 'lyxvaror'.

[Moa-]
0

konichiwa; i vissa fall, inte alla. Det är uppsåtet som är det grundläggande för att det skall vara brottsligt, det gäller med andra ord att personen i fråga saknar avsikt att betala, och denna avsikt skall ha funnits redan vid beställningstillfället. Detta är svårt att bevisa, men om personen medvetet undviker all form av kommunikation så bör detta kunna tyda på att vederbörande har för avsikt att ej betala för sig och därmed begå ett bedrägeribrott.

konichiwa
0

Personen var vid tidpunkten för intervjun (två veckor före 'köpet') utfattig p.gr.a. flytt och fick ingen hjälp av sociala som hen var beroende av för sin försörjning. Det pekar på att hen redan vid beställningen inte avsåg att betala.

Det är inte fråga om att lägga sten på börda men detta är djupt ohederligt och tyvärr inte ovanligt.

Jag har enskilt företag och förlorade pengar är mina personliga pengar (efter Moms o avgifter).

[Moa-]
0

konichiwa; om du kände till personens ekonomiska förutsättningar varför accepterade du en order på kredit?

mariatingsund
0

Som företag har man knappast hjälp. Att anlita kronofogden kostar. Lägga ner tid och energi kostar.  Enda sättet att hitta en indrivare som gör det åt dig i gengäld att denna får räntan och påminnelseavgiften. Om du hittar en sådan. Det är inte bedrägeri enligt lagen om någon beställer en vara o sedan inte betalar. Alla kan säga att jag ville betala men fick akut annan utgift o hade inte råd. I lagens namn har du lämnat varan ifrån dig frivilligt, och ingen advokat hälper. Om du vill vara säker, kräv förskottsbetalning. Ett annat sätt att anlita ett faktureringsbolag som tar visst lite betalt, men du får dina pengar omgående oberoende om kunden betalar eller inte.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Moa-]
0

mariatingsund; vad är det för kostnad att anlita kronofogden som du avser? De trehundra kronorna i ansökningsavgift?

"Vart skickar jag ansökan om betalningsföreläggande och hur betalar jag in avgiften?

Det är postnumret på den som ansökan riktas emot som avgör till vilket kontor du skickar din ansökan.

Avgiften för ansökan om betalningsföreläggande är 300 kr. Du får en faktura på ansökningsavgiften när din ansökan har blivit registrerad. Du har rätt att kräva ansökningsavgiften av den du riktar kravet emot." Kronofogden

mariatingsund
0

Ja, det var längesen jag hade med dem att göra, det börjar med 300 Kr, men jag tror att det inte stannar där, jag som sagt minns inte hur det var, men kronofogden skriver ett brev till personen att han måste betala, men om han inte gör det inom fristtiden, och du vill gå vidare med det, blir det merkostnader. Beror på hur mycket kronofogden gör åt dig. Om de ska åka ut och beslagta varan, eller något i stället eller liknande.

[Moa-]
0

"Vem betalar?

Grundregeln är att den som är skyldig pengar ska betala, men om den personen inte kan betala så måste sökanden göra det. Faktureringen sköts dock lite olika.

Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr, som sökanden får en faktura på. Sökanden kan sedan kräva pengarna av den som ska betala skulden.

När det gäller avgiften för verkställighet så läggs avgifterna på skuldsaldot hos den som är skyldig pengar. Det gäller grundavgiften 600 kr och andra kostnader  för t.ex. försäljning.

Om utmätning senare sker så tas avgifterna ut den vägen. I vissa fall kräver Kronofogden att du som ansöker om verkställighet betalar grundavgiften i förskott.

Några viktiga undantag finns där sökanden slipper betala grundavgiften, t.ex. i mål om skadestånd eller underhållsbidrag." Källa

konichiwa
0

Moa, jag kände inte till det innan, jag googlade när det gått 14 dagar efter sista betalningsdag.

Jag tog en snabbkoll hos Ratsit först och de hade inga anmärkningar registrerade.

mariatingsund
0

När jag var i den sitsen, fick jag bara betala, man ansåg att mannen i fråga inte hade ekonomisk möjlighet att betala, punkt slut. Så nu släpper jag inte dyra saker iväg utan förskottsbetalning, och knappt ens skickar mot postförskott, för det var flera som inte hämtade ut personliga glas, och vad ska jag då göra med typ 2 champagneglas med namn och datum på, det går ju inte sälja om igen. Tyvärr har det blivit mer och mer vanligt att folk hamnar i räntefällor som tar hela deras lön, om de nu har lön eller soc.bidrag.

[Moa-]
1

konichiwa; okej, då förstår jag, lät som om du hade haft kontakt med dem före köpet på ditt inlägg, men då är jag med igen. =)

konichiwa
0

Jag har infört en fakturaavgift på 19.- för de som inte vill betala med kort eller Paypal och det har halverat antalet fakturaköp.

Men om det är så att vi som företagare inte har en chans at få betalt om kunderna planerat att luras eller senare 'visar sig inte ha råd att betala, då tror jag det får vara med den här servicen med faktura.

Emea67
0

När de som vill ha faktura beställer kräv att det ska lämna personnummer så kan du kolla om de är registrerade hos kronofogden, det kostar inget så drar du ner på risken att få någon som kund som inte betalar.

Så har min kompis gjort som har en internet butik.

[Moa-]
0

Emea67; det hade TS redan gjort, se inlägg nummer 14.

Emea67
1

Oh ok Skäms man sitter och läser och läser sen snurrar det til i huvudet Skäms

Sorgligt med männinskor som inte bryr sig om en annans ekonomi.

[Moa-]
0

Lätt hänt att man missar saker när man inte letar efter dem. =)

Reptile-Lovers
0

TS du vet att du kan skicka ut en första inkasso själv? Finns mall för det

Jag hade faktura innan

Nu har jag:

Förskott

Paypal

Payson

Swisch

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

konichiwa
1

Jag skickade en inkasso men som vanligt inget svar.

Jag har skrivit ett otrevligt brev till kunden och sedan makulerat fakturan. Fortfarande inte ett ord till svar.

Från 1 januari tar jag inte längre faktura utan bara kort och Paypal.

Tråkigt att behöva göra så men jag ser att fler och fler tar bort fakturamöjligheten. Utom om de har Klarna förstås men det kostar mycket.

Förskott tar jag också om kunden vill det och kontaktar mig.

Företag får alltid faktura och det har aldrig varit något problem.

[ErikSvensson]
1

Trist nar folk forstor mojligheten att betala pa faktura, later dock bra som du lagt upp det nu.

jj11
0

Varför använder du inte Klarna? Så dyrt är det inte.

Swich är bara för privatpersoner..

konichiwa
0

Det beror väl på hur stor omsättning man har om det är mycket eller inte?

jj11
0

Jo iofs, men det är dyrare att bli blåst av kunderna. =/

Vi betalar bara för det vi använder har jag för mig. En avgift för summan dom handlar för och en för själva fakturan. Men med en fakuraavgift på 39:- så betalar kunden en del av sin egen avgift.

konichiwa
0

Klarna Faktura Klarna Konto Klarna Faktura Klarna Konto Kampanjer Startavgift (engångsavgift till Klarna)

995 kr

1495 kr

Månadsavgift (avgift till Klarna)

299 kr

349 kr

Installation i butiken (engångsavgift till e-butik)

1 000 kr

1 000 kr

Fast avgift per faktura (avgift till Klarna)

11,90 kr*

11,90 kr*

Rörlig avgift på fakturabeloppet

2,95%

0-2%

jj11
0

Sorry.. Det är jag som hade dålig koll.. Jag kollade med mannen min nu.  Månadsavgift betalar vi. Men startavgift och installation har vi kommit undan. Så månadsavgift, och fastavgfit, plus rörlig.. =)

Åsa S
1

Jo är jättetrist när man inte kan handla på faktura för jag vägrar handla med kort på nätet och ibland hittar jag saker i nätbutiker jag vill ha men jag måse då avstå från att köpa när det inte går att handla på faktura, lär inte bara vara jag som vägrar handla på kort på nätet så man missar ju en hel del presumtiva kunder när man tar bort den möjligheten. Är bättre ta personnummer och dyl på de som handlar på faktura + kanske sätta upp en gräns för hur mycket nya kunder får handla för, är bara när man visat sig vara en pålitlig kund man kan få handla för mer per gång.

konichiwa
0

#åsa s

Jag vet att jag förlorar några kunder genom att ta bort fakturamöjligheten. Men räknar med att det jämnar ut sig med de stölder jag slipper ifrån.

Jag har länge tagit personnummer och gjort en snabbkoll men det hjälper inte eftersom det tar rätt lång tid innan någon hamnar i skuldregistren och innan dess hinner de lura till sig en hel del.

Får jag fråga varför du inte vill använda kort?

Själv har jag handlat väldigt mycket med kort både från Sverige men framförallt från USA , Tyskland och England de senaste 10 åren och ALDRIG haft något problem. Upp till 150 köp per år blir det med både stora och små summor.

Åsa S
0

Syrran blev blåst på 7000kr pengarna drogs från kortet men inga varor kom polisanmälan gjordes men de hade dragit utomlands så jag föredrar få mina varor först och betala sedan finns ju många oärliga företag med.

konichiwa
0

Tråkigt :-(