Frågor om hobbyverksamhet
- Det står att hobbyverksamheten inte får vara ens huvusakliga försörjning. Jag funderar på att ha en hundbetonad verksamhet (hundpassning och träning) medan jag söker jobb, men då är det ju min huvudsakliga aktivitet under den perioden. Vad gäller - får jag inte klassa det som hobby då?
- Jag har ett vinstsyfte, det vill säga jag hoppas på att kunna tjäna några tusenlappar på det hela. Men räknas jag som anställd? Finns det något sätt att komma ifrån att arbetsgivaren betalar Arbetsgivaravgifter och gör skatteavdragen och att jag kan göra det själv i stället? Min erfarenhet säger mig nämligen att gemene man som vill ha hundpassning inte orkar kludda med sådant där.
Såhär står det på skatteverket:
- Om verksamheten är knuten till en anställning behandlas den på samma sätt som andra tjänsteinkomster. I sådana fall är det arbetsgivaren som betalar socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
- Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.
Eftersom det både är din huvudsakliga försörjning, även om det är under en period, och du framför allt har ett vinstsyfte skulle jag bedöma att det inte skulle godkännas som hobby. Hobbyverksamhet är framför allt typiska verksamheter som de flesta människor har som hobby. Biodling, hund- eller kattuppfödning, häst- och bilsport, kulturell verksamhet etc. Sådana verkamheter som oftast går med förlust eller blygsam vinst om man har tur.
Så länge en privatperson (ej företag) betalar mindre än 10 000 kr i ersättning för utfört arbete till en person är den inte skyldig att redovisa/betala Arbetsgivaravgifter och avdragen skatt. Är det istället företag som köper din tjänst är gränsen endast 1 000 kr.
#1. Hej och tack för ditt svar. Vad är alternativet: starta Enskild firma?
Var kan jag läsa mer om det du skrev i ditt andra stycke?
Mvh
Murvel
Ja Enskild firma.
Sidan 3 under rubriken "Undantag" står det. Dock används ett annat språk, jag skrev det på lite mer enkel svenska.
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800034083/40118.pdf
Du kan förlora a-kassa eller eller bidrag om du har andra inkomster. Gör en beräkning hur mycket pengar du kan få in på hundpassningen och hur mycket du behöver för att klara dig.
#4. Jag kvalificerar inte till a-kassa, och aktivitetsstödet på typ 3000 kronor får man inte förrän efter tre månader på arbetsförmedlingen ändå. Sen tjänar jag hellre 3000 kronor/mån själv (efter skatt, vilket jag räknar med ungefär) om jag kan, än får det som bidrag från andra. :)
Jag har en annan fråga rörande ämnet. Jag planerar att frilansa så småningom. Fungerar det att ha en Enskild firma som inkluderar två verksamheter: frilansjournalist/skribent SAMT hundverksamhet? Vad gör jag annars? En del tidningar kräver att man innehar f-skattesedel för att de ska läsa ens idé överhuvudtaget, så det är inget alternativ att bara ta det privat.
Du kan ha hur många verksamheter du vill. I slutändan summeras allt till ett resultat i den enskilda firman.
#6. Ok, tack! Då ska jag läsa på mer om Enskild firma och sedan försöka göra slag i saken till sommaren. Förvänta er fler frågor ;)
Hej jag har faktiskt samma fråga. tänker sälja det jag skapar på fritiden konsthantverk. Jag studerar just nu och kommer studera nästa år med. HAr inga lån just nu utna har en inkomst på 2200 i månaden men kommer att börja ta studielån senare.
Kan detta räknas som en Hobbyverksamhet? Eller vad måste jag göra? Registrera som eget företag?