Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 2430 ggr
[Murvel]
0

Redovisa inkomster för hundpassning

Jag är väldigt nyfiken på hur jag bör göra, alternativt måste göra, för att redovisa intäkter för småskalig hundpassning (tänk: tre månader a la tre hundar, cirka 4500 kr betalt sammanlagt per månad). Jag utför då en tjänst och får betalt av fysiska personer/privatpersoner - korrekt? 

Jag är helt grön på det här och är tacksam för tips eller länkar till relevanta dokument. Jag har försökt läsa igenom "Skatteavdrag och arbetsgivaravgifter" men ärligt talat blir jag bara mer förvirrad då jag inte vet vilka skatter som skulle gälla mig själv/vad jag ska klassificera detta eventuella extraarbete som. Jag har tidigare frågat om det räknas som Hobbyverksamhet och lärde mig att så inte var fallet. Nu hoppas jag att någon vänlig själ kan hjälpa mig att förstå det här lite bättre :)

Viktigt: jag vill försöka ordna ALL redovisning själv utan att "arbetsgivaren" ska ordna med något själv - är det möjligt? 

Ska jag starta Enskild firma? Ska jag ordna f-skattesedel? 

Eller ska jag vara privatperson? Hur redovisar jag då och är det fortfarande möjligt att jag betalar mina egna avgifter?

Var och hur redovisar jag/skattar jag för hundpassningen?

AktivaSiri
0

Du får nog ansöka om F-skatt om det ska bli smidigt.

Annars går det ju att använda en tjänst såsom www.firlansfinans.se om det är tillfälligt.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

[Murvel]
0

Ok. Jag borde starta en Enskild firma med f-skattesedel och där ha två verksamhetsområden. Den ena verksamheten ska vara hundpassning/hundträning (inkl rådgivning) och den andra ska vara skrivuppdrag/frilans. 

1) Hur ska jag författa denna verksamhetsbeskrivning på ett riktigt sätt, så att den kan bli godkänd? 

2) Finns det böcker eller hemsidor där jag kan lära mig mer om allt jag måste tänka på inför att starta och driva mitt eget företag? Förslag?

FotoAlle
0

Björn lunden ger ut mängder av matnyttiga böcker i ämnet. http://www.blinfo.se/