Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 3399 ggr
dragonstar
0

Frågor...

Hej

Jag går nu en keramikutbildnign och har under måga år pysslat med lite av varje. Nu vill jag ta ett steg till och försöka sälja de jag göra.

Så nu kommer alla frågor.

Behöver jag F- skattsedel och allt sånt (vet inte vad det är som gäller).

Vart kan jag göra en gratis hemsida att lägga upp det jag säljer.

HUr ska jag göra med betalningar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[kvasthilda 72]
0

Du kan ju alltid ha en Hobbyverksamhet, spara då alla kvitton på utgifter och bokför dina inkomster för om du får mer inkomster än utgifter så måste du redovisa till skatteverket och betala skatt..

Jag känner inte till någon gratis hemsida, själv använder jag mig av hemsida 24 som är billig..

Annars kan du kanske starta en blogg, det är gratis..

Lycka till :)

dragonstar
0

Tack =)

Men hur funar detta med bokföringen då? JAg har alldrig en behövt betala skatt så har ingen koll alls.

[kvasthilda 72]
0

Skriv upp dina inkomster och utgifter och räkna ut om det blir plus eller minus..

Om det blir plus när det är dags att deklarera så ber du att få en blankett för Hobbyverksamhet där du skriver upp ditt överskott och där du betalar skatt…

Spara alla kvitton på utlägg för du kan komma behöva redovisa…

Lycka till :)

Torparmor
0

Köp en vanlig kasabok på bokhandeln

Tänk på att om dina kvitton är på typ thermopapper så försvinner texten efter ett tag. Då är det bra att ta en kopia på kvittot och sen häfta fast thermokvittot.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

dragonstar
0

Okej då är frågna jag har akrylfärg sen innan ska jag räkna med den om jag målar lmycket med den eller är det först vid nästa inköp det är en utgift?

Och hur menar ni med kassaboken? Bättre att fråga för mycken en för lite =)

Torparmor
0

Du köper en enkel kassabok där det finns minst 6 kolumner. När du köper t ex lera så skriver du i kassabokenpå samma rad  inköpsdatum(i kolumn 1), vad du har köpt (kolumn 2), hur mycket du betalt (kolumn 4), har du betalt kontant skriver du det i kolumn 6. Kolumn 6 kan användas som en anmärknings-/kommentarskolumn.

När du säljer en vara gör du likadant fast då skriver du in det du fått betalt i kolumn 3. När månaden eller sidan är slut summerar du kolumnerna 3 och 4 och för över summorna till nästa sida i kassaboken

Kolumn 5 kan du använda för att skriva in saldot dvs inkomst minus utgift, men den kan du vänta med att använda tills du har ett särskilt bankkonto som du betalar räkningarna ifrån och sätter in inkomsterna på.

Kvittona sätter du in i en pärm. Köp gärna ett register för januari - december. Sätt in alla kvitton i datumordning under resp månadsflik. Även kopia på det kvitto du skriver när du fått betalt.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

dragonstar
0

Okeh =) Nu köer jag dock inte leran utan det ingår i 16 kg per termin på utbildningspriset. Men jag kan ju altid ta 8000 men jag kan ju alltid räkna ut vad kilopriset är och när jag väger ut saker så kollar jag det samtidigt.

Tack för förkalringen =) Ska införskaffa mig detta =)

Hur ska man föresten tänka när det gäller priset, tänkte jag har ju materialkostnad men sen har jag ju lagt ner tid på att göra detta.

Dessutom måste jag komma på hur jag ska frakta sakerna. Funderar på att beställa från Plock och pack bra förpakningar. så att jag har hemma.

KimE
0

Om tänker leva på det måste du ta ut en skälig timkostnad.

Kolla runt vad andra tar för liknande grejer.

Förpackning kutterspån/hästströ?

dragonstar
0

Tack för tippsen =)

signemo
0

Boka en tid för genomgång hos skatteverket,  eller så ringer du upp en redovisningsbyrå. fråga om de har erfarenhet av hobbyverksamheter och om de kan ge dig bra information så att allt blir rätt från början.

Numrera kvitton, ta vara på alla kvitton. Ha ett separat bankkonto för din näringsverksamhet så är det ingen risk du blandar in privata saker i det. Lycka till

Var rädda om varandra

dragonstar
0

Tack =)  Jag har fått hjälp av Drivhuset och har en kontacktperson där som hjälpt mig fylla i min ansökan om att starta eget.

Ska kontakta honom och fråga vad jag ska göra sen.  

Att spara kvitton och hur monsen funkar har jag nog rätt bra koll på. men detta med företagsnamn känenr jag mig jätetförvirrad..