Namnge sitt företag?
Jag skickade nyss in ansökan om att få en FA-skattesedel för en Enskild firma. Jag fick aldrig fylla i mitt företagsnamn. När namnger jag mitt företag?
Jag har inget behov av att skydda mitt företagsnamn, men någonstans registrerar man väl sitt företagsnamn? Har försökt googla, men hittar ingen information alls. Tycker allt detta är hemskt krångligt och konstigt, jag är verkligen helt grön på detta.
Det gör du på bolagsverket!
Jag blir galen.. Jag har spenderat massvis av tid på att hitta vart man gör det på både bolagsverket och verksamt.se men jag hittar inte vart jag registrerar namnet. Vill någon hjälpa mig med en länk? Jag måste ju vara helt hjärndöd..
Du hittar det om du loggar in på verksamt "Mina sidor". Men du behöver inte regga ett namn och gör du det gäller namnet bara i länet om du har enskildfirma, i hela landet om du har aktiebolag.
Du registrerar bara hela firman igen hos bolagsverket!
Skydda företagsnamn och registrera företagsnamn är samma sak. Och som redan har skrivits, gör det i Bolagsverkets e-tjänst som du hittar i "Mina sidor" på verksamt.se.
Har fått höra att det kostar ca 900:- per län att registrera företagsnamn.
Förresten, jag har ansökt om FA-skatt nyligen, kan jag registrera företagsnamn medan jag väntar?
Det kostar 900kr/län
Vil du också skydda ditt namn hos PRV som ett varumärke så kostar det från 1000kr någonstans. Jag har ett företagsnamn men jag är inte verksam som enskild i den bemärkelsen.
Pappersarbetet har jag outsourcat och jag går via Frilans Finans och är anställd av dem per projekt.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.