dataprogram
Jag tänker göra Reklamaffischer och jag vill då kunna göra så att det blir rivlappar längst ner på pappret så folk kan dra bort och ta med det hem. Tex att det är ett telefonnummer eller hemsidans namn som ska rivas bort.
Vet någon här hur man gör detta??

Det är inget dataprogram som gör så med papper vad jag vet, när jag gjorde sådana privat reklamlappar, har jag tagit fram symaskinen och sydde genom linjerna utan tråd, dvs perforerade så det gick lätt att riva av.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Publisher kan lätt fixa designen, däremot får du klippa/skära flikarna manuellt..
Jag vet ej hur jag ska få texten att gå neråt på pappret när jag ska skriva dit den.
Publisher finns det i datan eller måsta man köpa den??
Angel3; det finns i stort sett inga program som finns på samtliga datorer… Har du Officepaketet på datorn? I sådana fall i vilken version?
Office 2010
Angel3, Home, Professional, Starter eller Student?
Om du använder sökfunktionen på datorn hittar den programmet då?
Jag har starter
Då saknar du tyvärr många av de fundamentala funktionerna som Office annars har. Tyvärr har du då ej Publisher och du saknar även en hel del funktioner i de övriga programmen.
Beroende på vad du syftar ha för verksamhet eller om du har möjlighet att låna någon annan dator med mer utförlig programvara skulle jag överväga att införskaffa en "riktig" version av Officepaketet. (Främst "Professional" där Publisher ingår.)
hur är det med gratisversionen open office Moa?
korseett; vet helt ärligt inte, jag har sedan införandet alltid haft fulla programpaketet från Office (Professional-versionen). Jag fick med Office starter 2010 på datorn, men insåg att den saknade allt för mycket både i funktioner och program, så har kvar mitt Office från 2007 än så länge.
Tyvärr tror jag ej att Open Office har någon version av Publisher, hittar inte heller något vid en snabb Googling. Däremot är Open Office i övrigt bra om man inte har tänkt sig en mer omfattande användning så lär det ju definitivt vara värt att se om det har fulla funktioner. Det jag hört är att de blir bättre och bättre med Open Office och att även kompatibiliteten blivit mycket bättre. Bra tips korseett! =)
Detta skall vara en testvariant (Trailversion) av Microsoft Publisher 2010.
Jag hade gjort dem i powerpoint där går det att vrida och placera om text.
Detta hittade jag på ett annat forum:
1. Skriv ditt fina erbjudande i Word.
2. Gör några radmatningar för att få luft före flikarna.
3. Välja "Infoga" under "Tabell". Välja antal kolumner där.
4. Mörklägg hela tabellraden.
5. Välj önskad "Textorientering" under "Format"
6. Skriv telefonnumret och vad du vill i flikarna.
Nu ska jag bara komma underfund med hur man gör i Open Office :-)
#12 tack det ska jag prova.
Provade detta nu, så enkelt och bra. Ska göra affischer nu 🙂.