Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 4219 ggr
dragonstar
0

Hej jag startar nu eget

Jag har igår fyllt i blanketter för att starta eget företag med FA  skatt och Moms

Nu ska jag starta en hemsida med egen domän

Ska jag registera mitt företagsnamn? hur och vart gör jag det? Vad händer om jag inte gör det?

Någon som säljer privatpersoners hantverk? Behöver de då vara registerade?  Hur funkar det om dom inte vill starta eget företag utan att sälja vi mitt företag?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Kom gärna med tipps jag är helt nybörjare och har egentligen ingen koll alls!

deeman
0

Du har inte tänkt på att börja på Hobbybasis och känna av läget först?
Om du inte vill starta eget företag med allt vad det innebär att faktiskt vara företagare så kan du ändå på sätt och vis vara företagssam via Frilans Finans. Du bedriver din verksamhet men det administrativa och det finansiella går via Frilans Finans. Utöver sedvanliga arbetsgivare och soc. avgifter så tar Frilans Finans 6% i provision.

För dessa 6% har du en anställning, försäkring mm.

Du är inte enskild företagare i den bemärkelsen men du arbetar i egenskap som egen företagare. Så du kan även fundera över att både registrera ett företagsnamn via Bolagsverket och kanske också ev. skydda de som varumärke via PRV.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

dragonstar
0

Tack för tippset  sak kolla närmare på detta tror jag. 

När jag pratade med ( komemr inte ihåg vad de heter nu men de finsn i hela sverige och hjälper unga att starta eget och hitta utbildningar) Så fick jag svaret att det var enklare att starta eget då det innebar nästan samma som Hobbyverksamhet. Jag kan när som helst avecka min verksamhet.

dragonstar
0

Hur är det? kan jag som privatperson sälja saker jag tillverkat? var går gränsen?