Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 4219 ggr
dragonstar
0

Hej jag startar nu eget

Jag har igår fyllt i blanketter för att starta eget företag med FA  skatt och Moms

Nu ska jag starta en hemsida med egen domän

Ska jag registera mitt företagsnamn? hur och vart gör jag det? Vad händer om jag inte gör det?

Någon som säljer privatpersoners hantverk? Behöver de då vara registerade?  Hur funkar det om dom inte vill starta eget företag utan att sälja vi mitt företag?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Kom gärna med tipps jag är helt nybörjare och har egentligen ingen koll alls!

deeman
0

Du har inte tänkt på att börja på Hobbybasis och känna av läget först?
Om du inte vill starta eget företag med allt vad det innebär att faktiskt vara företagare så kan du ändå på sätt och vis vara företagssam via Frilans Finans. Du bedriver din verksamhet men det administrativa och det finansiella går via Frilans Finans. Utöver sedvanliga arbetsgivare och soc. avgifter så tar Frilans Finans 6% i provision.

För dessa 6% har du en anställning, försäkring mm.

Du är inte enskild företagare i den bemärkelsen men du arbetar i egenskap som egen företagare. Så du kan även fundera över att både registrera ett företagsnamn via Bolagsverket och kanske också ev. skydda de som varumärke via PRV.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

dragonstar
0

Tack för tippset  sak kolla närmare på detta tror jag. 

När jag pratade med ( komemr inte ihåg vad de heter nu men de finsn i hela sverige och hjälper unga att starta eget och hitta utbildningar) Så fick jag svaret att det var enklare att starta eget då det innebar nästan samma som Hobbyverksamhet. Jag kan när som helst avecka min verksamhet.

dragonstar
0

Hur är det? kan jag som privatperson sälja saker jag tillverkat? var går gränsen? 

jag vill sälja det jag gör men järna slippa att starta eget då jag är feg. Vill slippa allt pappersarbete och krångel..

Kaj
0

Du får söka på skatteverkets hemsida om Hobbyverksamhet där finns gränser för vad och hur mycket du får sälja för per år.

Om du har ett företag och vill sälja åt någon annan privatperson (Som inte själv vill starta eget) måste du ta ut Moms på det du säljer mot den personen och redovisa detta till skatteverket.
Ex om privatpersonen ber dig sälja sak x för 100 kr.
Då måste ditt pris mot kund i ditt företag vara 125 kr (100 + 25% moms)
Momsen redovisas sedan årsvis eller månadsvis (beroende på hur mycket omsättning du har i ditt fall säkert årsvis) vid inkomst deklaration. I detta fall kommer skatteverket vilja ha 25 kr av dig för denna sålda vara. Du kan således inte ge privatpersonen mer än 100 kr även om du fick in 125 kr för skatteverket kommer ta 25 kr av dig senare.
Har du även ingående Moms i ditt företag - ex att du själv köper saker för att kunna bedriva din verksamhet (dator, program, telefon, skrivbord ….) så har du ju också  betalt Moms för dessa varor. Då kan du vid deklarationen först kvitta dina egna momskostnader mot den Moms du fårr för sålda varor. Det som sedan blir kvar (om något) skall in till skatteverket.

Ex: om du sålt varor totalt under året för säg 10 000 kr plus Moms (12.500) så har du utgående Moms på 2 500 kr.
Om du sedan köpt varar för din egen verksamhet för säg 8 000 kr plus Moms (10 000) så har du ingående Moms på 2 000 kr.
Då kvittar du dessa mot varandra och skillnaden 500 kr skall in till skatteverket.
På så sätt har du fått det mesta av det du köpt själv mer eller mindre momsfritt (förutom 500 kr)

deeman
0

Det är stor skillnad mellan Hobbyverksamhet och att vara egen företagare. Som företagare har du ett vinstsyfte, det har du inte med en Hobbyverksamhet på samma sätt. Gränsen för Hobbyverksamhet går vid 30 000kr / år. Men onödigt att chansa om man är osäker, du har ju två alternativ som är rätt bra…

Hobbyverksamhet tills du når taket om 30 000kr/år eller Frilans Finans.

Du kan ju även skaffa FA-Skattsedel, då kan du både jobbar som helt egen och även via FF.

Jag har kört med FF ett par gånger och jag har alltid utnyttjat att erhålla pengarna inom 5dgr, och det har alltid fungerat kanon.

dragonstar
0

Okej ja jag ska fundera lite mer = )detta med Moms har jag förstått rätt bra. De jag inte förstår är allt övrig pappersarbete, dessutom är jag ju ltie osäker på om någon kommer vilja köpa det jag gör.. Fegar lite.

deeman
0

Ja men då tycker jag att du köra som Hobby först för att känna av läget. Det skulle nog jag gjort, alt. Frilans Finans direkt.

Fakturerar du via FF så du sätter priser ex. Moms.
De har en funktion på hemsidan där du sköter faktureringen.

Kaj
0

Om man går via Frilans Finans sumpar man väl möjligheten att göra momsavdrag, ev. fondera vinster i placeringsfonder för att balancera uttag av lön samt ev. uttag av vinsmeddel (enbart 30 % skatt på totalalönesumma - gäller nog bara AB iofs.)

så det finns många fördelar med eget bolag såsom Enskild firma.
Hjälp med bokföring och deklaration kan man köpa på stan. En Enskild firma har inte så stora krav på bokföring - håll reda på intäkter och kostnader. Dessa skall sedan deklareras med vanliga privata deklarationen - där finns billig hjälp att inhämta på stan.

deeman
0

Kaj du får det att låta så enkelt men det är det inte, det kan va ett helvete rent ut sagt. Och som ny är det lätt att göra fel, köpa hjälp på stan, ja tjena…

Momsavdrag är en förmån men inget man bör har som prio 1 som företagare. Och "Dragonstar" vill ju helst slippa starta just eget.
Ponera att du är enskild företagare men går via FF.
- Jag har för mig att det inte är några problem med momsavdrag, du är ju som en vanlig företagare egentligen, skillnaden är att du har outsourcat en del av  det administrativa pappersarbetet mot en viss kostnad via FF, så förutom det så du är som vilken företagare som helst egenligen.

Dock så är väl kanske den största förmånen för den enskilde privatpersonen då man är anställd av FF per projekt etc.

dragonstar
0

Detta är så förvirrande. drivhuset sa att det är lika mycket administra tiva arbeten med hobbyföretag som med eget företag. Så jag vet inte..

deeman
0

Nja inte riktigt, du måste dock anteckna en del.
Smidigast är faktiskt Frilans Finans för dig tror jag, då slipper du oroa dig och koncentrera dig på det du kan.

- Vad ska du syssla med?

KimE
0

På verksamt.se registrerar du företagsnamn. Administationen är inte stor i ett litet företag.

deeman
0

#13 Nej det är det inte, det är bara tidsödande ;-)

dragonstar
0

Okej =) detta ligger lite på is nu då jag tokpluggar til högskoleprovet så nrä alla ansäknignar är skickade så kommer jag se över detta. =)

deeman
0

#15 Önskar dig lycka till med provet.

dragonstar
0

Tack det behövs =) MEn komemr nog gå superbra =)