F eller FA-skattesedel?
Jag har lite frågor gällande hur man som företagare med f-skattesedel går tillväga om man får/måste ta en anställning jämte sitt egenföretagande (säg att företaget har gått dåligt, men man vill inte lägga ner det).
Går det överhuvudtaget att som f-skattare bli fa-skattare om man får en anställning? Eller skulle jag från början ha ansökt om FA-skatt - i stället för F-skatt - om jag anar att jag i framtiden kanske kommer att behöva ta en anställning jämte mitt företag?
Säg att jag har en f-skattesedel (enskild firma) och får ett jobberbjudande. Ansöker jag om fa-skattesedel innan jag har påbörjat anställningen, eller räcker det att jag ansöker när jag väl har börjat på arbetet?
Det får du nog ta med Skatteverket men det ska inte vara något hinder om du ansöker om FA-skatt när du har F-skatt. Om det sker lite överlapp tror jag allt att SKV har överseende med
Jag mailade samma frågor till skatteverket förra veckan och fick svaret…
"Du kan ansöka om att få en FA-skattsedel. Då ska du visa upp A-skattsedeln för din arbetsgivare."
Tyckte inte det svarade på någon av frågorna :)
Du visar upp din FA-sedel för arbetsgivaren. A-sedeln är något vi alla har automatiskt medan F får vi ansöka om och som byter ut A mot F. Antar att rådgivaren utgick från att du hade en A-sedel. FA är en kombination av dessa för att underlätta
Direkt på din fråga. Kör enbart F-skatt tills det nlir aktuellt med en ev anställning.
Då anmälerdu till Skatteverket att du vill ha "F-skatt med särskilda villkor". Du har du både F- och A-skatt. När du gör jobb i ditt företag anger du på ev offert och faktura att du är godkänd för F-skatt. Om du får en anställning är din arbetsgivare skyldig att göra skatteavdrag och betala in arbetsgivaravgift om du inte sagt något annat, men det skrivs oftast in i ditt anställningsavtal.
Om du skulle försöka använda dig av F-skatt felaktigt kan du få problem.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Stort tack för era svar! 🍸