Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2699 ggr
[Murvel]
0

F eller FA-skattesedel?

Jag har lite frågor gällande hur man som företagare med f-skattesedel går tillväga om man får/måste ta en anställning jämte sitt egenföretagande (säg att företaget har gått dåligt, men man vill inte lägga ner det).

1. Går det överhuvudtaget att som f-skattare bli fa-skattare om man får en anställning? Eller skulle jag från början ha ansökt om FA-skatt - i stället för F-skatt - om jag anar att jag i framtiden kanske kommer att behöva ta en anställning jämte mitt företag? 

2. Säg att jag har en f-skattesedel (enskild firma) och får ett jobberbjudande. Ansöker jag om fa-skattesedel innan jag har påbörjat anställningen, eller räcker det att jag ansöker när jag väl har börjat på arbetet?

korseett
0

Det får du nog ta med Skatteverket men det ska inte vara något hinder om du ansöker om FA-skatt när du har F-skatt. Om det sker lite överlapp tror jag allt att SKV har överseende med

[Murvel]
0

Jag mailade samma frågor till skatteverket förra veckan och fick svaret… 

"Du kan ansöka om att få en FA-skattsedel. Då ska du visa upp A-skattsedeln för din arbetsgivare." 

Tyckte inte det svarade på någon av frågorna :)

korseett
0

Du visar upp din FA-sedel för arbetsgivaren. A-sedeln är något vi alla har automatiskt  medan F får vi ansöka om och som byter ut A mot F. Antar att rådgivaren utgick från att du hade en A-sedel. FA är en kombination av dessa för att underlätta

Torparmor
0

Direkt på din fråga. Kör enbart F-skatt tills det nlir aktuellt med en ev anställning.

Då anmälerdu  till Skatteverket att du vill ha "F-skatt med särskilda villkor". Du har du både F- och A-skatt. När du gör jobb i ditt företag anger du på ev offert och faktura att du är godkänd för F-skatt. Om du får en anställning är din arbetsgivare skyldig att göra skatteavdrag och betala in arbetsgivaravgift om du inte sagt något annat, men det skrivs oftast in i ditt anställningsavtal.

Om du skulle försöka använda dig av F-skatt felaktigt kan du få problem.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Murvel]
0

Stort tack för era svar! 🍸