Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 7585 ggr
Swadika
0

F-skattesedel eller hobbyverksamhet

Jag är lite dålig på att förklara med hoppas ni förstår ändå :)

Det är såhär att jag kommer snart att kunna ge ut en bok, jag har tänkt att jag ska ge ut den själv och alltså inte skicka till ett förlag. Men det jag tänker på är lite hur det är med skatt om det behövs en F-skattesedel eller om detta räknas som Hobbyverksamhet, om det räknas som Hobbyverksamhet hur mycket är det man får tjäna innan man betalar skatt?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AktivaSiri
0

Brytpunkten är 30'000 kr har jag för mig.

Men, om det är ett hobbyföretag får avsikten inte alls vara att tjäna pengar utan att det är en hobby. Har du en tanke på att tjäna pengar är det f-skatt som gäller.

För enkelhetensskull är det alltid bättre att skaffa f-skatt direkt.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Swadika
0

Hmm okej, men även på en hobby kan man ju tjäna pengar på det. 

Men går gränsen att jag inte ska leva på det utan ha ett jobb eller annan verksamhet som jag lever på? Är det då det räknas som Hobbyverksamhet?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Swadika; nej, skaffar du företaget/verksamheten i syfte att tjäna pengar så räknas den ej som hobby, oavsett om du kan leva på inkomsten från verksamheten eller ej.

Swadika
0

Jag uttryckte mig lite fel det var inte så jag menade, men fick inte fram något bättre. Haha.

Saken är väl mer att jag inte har en aning om jag ens kommer att tjäna några pengar.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Swadika; det spelar ingen roll, är ditt syfte att tjäna pengar?

Swadika
0

Nej, mitt syfte är att komma in i branschen. Om jag går plus så är det en bonus men ingenting jag kommer att satsa på.

Bara en liten OT fråga om någon vet. Räknas arbetskostnad som pengar man tjänar?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

Swadika; varför vill du in i branschen? Är det för att tjäna pengar så är det ej att räkna som hobby. Klassiska hobbyföretag är djuruppfödning i mindre skala, människor som stickar och säljer för drygt materialkostnaden etc…

Vad avser du med arbetskostnad?

Swadika
0

Nej det är inte för att tjäna pengar, det är egentligen bara för att det är så roligt att skriva och vill dela med mig utav det. Jag skulle ge ut den gratis om det inte vore för att det kostar lite att göra boken. 

Jag vet faktiskt inte, haha. Inte 60:- i timmen i alla fall. Runda upp till närmsta 10 tal kanske.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Moa-]
0

"Jag vet faktiskt inte, haha. Inte 60:- i timmen i alla fall. Runda upp till närmsta 10 tal kanske." Menar du att du vill ta betalt för din arbetstid? Nej, du kan ej kostnadsföra din egen arbetsinsats i ett hobbyföretag, din "lön" tas ut från "vinsten". Det är en av skillnaderna mellan ett aktiebolag och en Enskild firma (och hobbyföretag).

Swadika
0

Ja det var det jag misstänkte :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AktivaSiri
0

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/fundera/hobby-eller-foretag där kan du läsa mer.

Och det kostar ju inget att ha F-skatt, du kan ju nolla ev. vinsten så blir det ingen skatt.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Swadika
0

Jaha, jag trodde det kostade att ha det, då är det enklare :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

tack för alla svar förresten :) Det är till stor hjälp :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns