Ang övertagande av butik
När man övertar en butik, som drivs som enskild verksamhet. Vad är normalt ang lagret? Betalar man fullt inköpspris för det minus inkurans 3%, eller ska man betala lägre?
Du skall givetvis värdera lagret till vad du finner det värt?
Den tidigare ägarens bokföring har absolut inget med din värdering av lagret att göra, ni kan även värdera lagret olika om ni ej är överens, det ni måste komma överens som är köpeskillingen.
Så det är egentligen oviktigt att inventera o räkna alla prylar och sen räkna ut inköpspris?
Likaså så kan hon inte förvänta sig att få ut inköpspris för grejerna? Menar man måste ju utgå från nåt ändå..
Nej, inventera är fundamentalt, däremot är inköpspriset för din som köpare irrelevant, du vill uppskatta försäljningspris och risk i lagret.
Nej, jag som säljare skulle aldrig förvänta mig inköpspris, nästan alltid sker en värdeminskning direkt vid köp. Jämför med att du hämtar ut en bil från bilhandlaren och säljer den dagen efter, det är stora summor som försvinner direkt…
Så att man minskar med 3% för inkurens är troligen för lite?
Marina; jag skulle säga det.
Tre procent inkurans är en ren skattemässig förenklingsregel. Den saknar helt relevans i sammanhanget.
Gör en uppskattning av försäljningsvärdet, fundera över vilken affärsrisk och finansiell risk som är förknippad med lager, och väg in den i värderingen.