Banklån
Jag vill ta över en butik, som jag skrivit om tidigare och behöver då ett lån på ca 350000 kr för detta. Jag har inget eget kapital att skjuta in, men almi är positiva till att bidra om de får en bank med sig. Nu har jag fått nej av swedbank för de vill att man ska stå för 30-40% själv även om almi är med!!
Nån som har råd kring vilka banker som är bäst att ha att göra med? Jag väntar svar från SEB just nu.
Tycker ju inte att det rör sig om stora summor, folk lånar de pengarna till en bil dagligen?!
Med en bil finns en säkerhet, många lägger även samma bilen med huslånet. Därför är det en helt annan fråga.
Att du vill att de skall riskera sina pengar, är det inte då rimligt att även du satsar något och är med och riskerar kapital?
Vad skall Almi satsa eller vara med gällande?
Men det gör jag ju ändå, om det skiter sig så måste jag ju ändå betala tillbaka lånet. Det kan ju omöjligt vara så att alla som ska starta företag, har flera hundra tusen undanstoppade?
Jag vet inte hur stor procent almi kan låna mig, han sa bara att han var positiv och ville att banken skulle kontakta honom så de kunde prata sig samman.
Men om du inte har pengarna, och inte kan lägga något själv kontant, hur skall du då kunna betala tillbaka ett lån på flera hundratusen om företaget gått i konkurs? Är det en Enskild firma betyder det i regel även att du gått i personlig konkurs. Ännu större risk för banker nu när även skulder för "företag" drivna som Enskild firma kan beviljas skuldsanering i vissa fall.
Ja, i majoriteten av fallen står du kvar som betalningsansvarig, men har du inga pengar eller utmätbara tillgångar vad hjälper det banken? De får ju ändå inte in sina pengar.
Om Almi lånar dig 1 % så hur skall de då påverka banken? Det är sådana saker som också påverkar, om jag lånade dig vissa pengar, anser du att även det borde påverka bankens bedömning? Banken måste givetvis göra sin egen riskbedömning huruvida de vill bevilja dig ett lån. Har du borgensmän? Någon annan säkerhet? Fast anställning? Några utmätbara tillgångar?
Jag är ledsen, men av det jag sett av dig och din insikt i ekonomi och ekonomiska frågor så här långt, är du säker på att det är en bra idé att bli egen företagare? Har du någon med dig som kan de ekonomiska delarna? Det är tyvärr det som brister för många företagare idag, de kan sin kärnverksamhet väl men de har låg ekonomisk förståelse och ser inte helheten och hur det påverkar företaget. Detta säger jag inte för att sänka dig, eller vara elak, utan helt tvärtom, tänkt igenom detta noggrant och överväg hur det skulle påverkar dig både personligt och ekonomiskt om detta inte skulle gå så som du önskar.
Jag har tänkt igenom detta noggrant och gjort väldigt noggranna beräkningar, både resultatbudget och likviditetsbudget. Jag skriver ju såklart inte ut alla detaljer här.
Det handlar förstås inte om 1% från Almi utan 30-50% minst…
Hur mycket är det då du behöver från banken? Dock att Almi lånar ut en del gör att du måste återbetala även de pengarna, för banken hade det varit med förmånligt om du hade kunnat gå in med hälften och banken fått ge hälften som lån. Flera kreditgivare är inte alltid av godo, utan då blir det en prioriteringsfråga dem emellan.
Dock så är inte noggranna beräkningar alltid nog, de måste vara korrekta, reeala och täcka in många olika scenarior.
Har du någon av ovanstående kriterer som jag nämnde tidigare kan du kolla med Bluestep om du är säker på detta, de ha en högre ränta så villkoren är sämre, men det är enklare att få lånen än hos de klassiska bankerna.