Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 7873 ggr
[Hildegrim]
0

Momsdeklaration

Nu kommer jag med ytterligare en noob-fråga. Jag blev godkänd för FA-skatt i februari och jag ska redovisa Moms varje månad från och med april (alltså nu).

Jag trodde först att man själv var tvungen att beställa hem enkäter för detta men det damp ner ett brev från skatteverket nu som heter "Moms att deklarera för april 2013".

Nu har jag försökt läsa på lite mer om detta (men tycker det är lite rörigt) och det verkar som att dom kommer skicka en sådan enkät till mig varje månad. Stämmer detta? Jag behöver alltså inte själv beställa hem dem utan skatteverket sköter detta?

Torparmor
1

Ja, du har uppfattat rätt. Var noga med tidsgränserna. Tänk på att deklarationen och pengarna skall vara hos skatteverket angivet datum. Det viktigaste är deklarationen - kommer den in en dag för sent riskerar du 500 kr i böter oavsett om du skall betala eller få tillbaka. Vad gäller pengarna börjar det ticka ränta, men dnt blir inte så mycket just nu.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mariatingsund
0

Haha, men jag skulle nog inte kalla det för enkät 😉du behöver inte svara med ja och nej. Vet du hur du ska fylla i?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Hildegrim]
0

Jag visste inte vad jag skulle kalla den för. ^^

FotoAlle
0

Blankett 😃

[Hildegrim]
0

Jag skulle behöva lite mer hjälp. Scenariot är att företaget köpt in lite varor i Sverige men inte sålt något alls.
Blanketten kan ni se här: http://www.skatteverket.se/download/18.7afdf8a313d3421e9a9191/1362410161926/4700_exempel_moms_2013.pdf

Alltså ska jag först fylla i Inköp av varor i Sverige 23 under C. Momspliktiga inköp vid omvänd skattskydlighet.

So far so good men sen blir det komplicerat. Jag antar att jag också ska fylla i D. Utgående Moms på inköp i ruta 20-24 eftersom jag ska fylla i ruta 23.

Men fasiken, har man ens utgående Moms på inköp? Är det inte ingående Moms man har betalat vid köp? Blandar jag bara ihop dem kanske? För jag kan inte tolka det på annat sätt att att jag ska redovisa den momsen som finns på mina kvitton för dom köpa varorna?

Detta gör även att F. Ingående Moms (ingående Moms att dra av) 48 blir förvirrande. Jag vill ju dra av den momsen jag betalat vid köp av varorna. Men nu kallas det både för utgående- och ingående moms… Hjälp? ;P

[Moa-]
0

Utgående Moms = 0 om ingen utgående Moms föreligger?

Föreligger omvänd skatteskyldighet på dina inköp?

mariatingsund
0

Det enklaste sättet att bokföra är att se vad som hade hänt i kassan/bankkontot. Hade det varit minus? Då motsvarande belopp ska bokföras på plus sidan (dvs om pengar ut, då vara in) Då innehåller summan varuvärde OCH ingående Moms och deklareras som sådan.

Om det var plus på kontot/i kassan? då bokför man motsvarande belopp som försäljning, och som utgående Moms, dvs den momsen du är skyldig att betala.

Mellanskillnaden blir att antingen får du tillbaka Moms eller måste du själv betala Moms till skatteverket. Hoppas det var lite hjälp på traven.

mariatingsund
0

Förresten, om du hade handlat varor inom Sverige, då behöver du inte fylla in hur mycket du spenderade, för det berör inte "omvänd skatteskyldighet" . Bara fyll i ruta 48, men du måste ha verifikationer som intygar att summan är korrekt.

Torparmor
1

Är det ett byggföretag du har? Om inte varför ska du deklarera "omvänd skattskyldighet"?

Du skall fylla i den Moms du betalat på rad/kod 48, sen fyller du i samma summa men med minus framför på rad/kod 49. That´s it om du inte sålt något alls för denna månaden.

En månad när du sålt något fyller du i försäljningssumman under 05 samt den Moms som du fått betalt för under 10, 11 eller 12 beroende på momssats. Den Moms du betalat fylls i under 48 och momsskillnaden under 49

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Hildegrim]
0

Hmm jag fick aldrig någon blankett för maj. Får väl undersöka hur man skickar efter sådana blanketter.

mariatingsund
0

Det kommer säkert snart. Den ska vara inne runt 10 juli.