Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 9465 ggr
Johanna-Soderlund
0

Arbete före företagsstart?

Hur gör man om man vill räkna arbete till företaget som skett innan företaget startat? Eller går det inte att göra så?

I mitt fall kostföreläsningar.

Kaj
0

Du måste ha fått en f-skattsedel från skatteverket innan du kan ta intäkter och utgifter på din firma. F-skattsedeln visar att du har ett företag och är momspliktig.

Du kan således inte räkna in jobb du gjort innan du fått din f-skattsedel

hfohrman
0

Kaj har helt rätt.

Du kanske kan använda ett företag typ http://www.frilansfinans.se/main.php för att fakturerar. Då är det detta bolag som har f-skatt och du är projetandtälld.

Hnas

Oscar
0

Jag vet att när en kompis startade så ringde hon till skatteverket och frågade och fick då göra avdrag för material inköpt innan företaget startades. Vet inte säkert hur långt tillbaka i tiden.

hfohrman
0

Investeringar som man klart kan visa tillhör företaget men som gjorts innan start kan dras av upp till ett år framåt.

Dock brukar dom vid en revision inte godkänna så lång tid på saker som är mer i gränslandet. Exempelvis en dator är ok 1-2 månader bakåt. En ett år gammal dator kan ju antas ha använts privat under detta år.

Hans

Kaj
1

Det går natuligtvis alltid att överföra saker till det nya bolaget ifall du inköpt dem tidigare. Det blir då en intern affär mellan dig som privatperson och ditt nya bolag. Är det saker förs de in till anläggningstillgångarna och du bestämmer själv vilket pris du vill att bolaget skall betala dig för anläggningstillgången.

Dock kan du inte föra över intäkter men det är ju förmodligen inte heller aktuellt här eftersom du i vanlig mening inte kan ha intäkter utan F-skattbevis.

Om man ännu inte erhållit sitt F-skattbevis men har ett uppdrag som man vill genomföra kan man kontakta skatteverket och få ett tillfälligt F-skattbevis tills det riktiga har slagit igenom och din firma blivit registrerad för Moms.

Torparmor
0

F-skattebevis behövs i princip bara för tjänsteförsäljning. Säljer du bara varor så anmäler du dig för momsregistrering och räknas då som företagare

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Oscar
0

#5 Fast så var inte fallet, det som var aktuellt i hennes fall var att kunna dra momsen på inköpt material, vilket ju inte hade gått om företaget köpt dem av henne privat.

Karin
0

Ska man vara riktigt noga så är det inga problem att ha intäkter innan man har ett F-skattebevis, däremot kan man inte få några inbetalningar. Om bara jag och uppdragsgivaren är överens så finns inget hinder att utföra uppdragen. Det är först vid själva utbtalningen av fakturan som man som uppdragsgivare har ett behov av att kontrollera om säljaren har F-skattsedel eller inte.

Kaj
0

#8 enligt bokföringslagen skall kostnader bokföras på den månad då ev. arbete gjordes. men kan man få sin kund att i sin bokföring ta detta en annan månad än den då det faktiska arbetet genomfördes är det ju deras ensak och borde alltså gå även om det inte är riktigt i linje med bokföringslagen.

Alltså ifall jag gör ett jobb i juni men inte får betalt av uppdragsgivaren förrän i oktober skall både de och jag bokföra detta på juni i efterhand.

Karin
0

Var i bokföringslagen menar du att detta skulle stå? Många bolag behöver ju inte ens bokföra en kostnad när fakturan kommer utan när den betalas så att man skulle vara tvungen att ta upp kostnaden när den uppstår har jag aldrig ens hört talas om.

Kaj
0

Det är ivf vad jag lärt mig. Att kostnaden/intäkten skall bokföras på den månad då den faktiska kostnaden/intäkten uppstod.

Det är det som gör att man över årsbokslut inväntar de fakturor som ligger ute och sedan bokför dem på rätt sida om året även om bokföringen sker i slutet av januari och den hänför till december året innan.
men som sagt det är vad jag fått lära mig och jag kan ha fel. men om så inte är fallet skulle ett företag kunna skaffa sig stora underskottsavdrag genom att inte bokföra t ex intäkter som rör december utan i stället bokföra dessa i januari året efter. Om bolaget då går med förlust skulle de kunna lyfta in t ex periodiseringsfonder från tidigare år för att täcka upp underskottet och på så sätt undkomma skatt på periodiseringsfonder.

Karin
0

Enligt vilka regler årsbokslutet upprättas finns inget om i bokföringslagen utan i årsredovisningslagen. Det enda bokföringslagen nämner om detta är just vilka bolag som ska upprätta ett och vilka poster det ska innehålla, inte hur enskilda värderingar skall göras.

Att periodisera (alltså att lägga kostnader och intäkter i rätt period) är något man måste (under vissa förutsättningar) göra vid bokslutet men absolut inget man måste göra under löpande år. Regler för periodiseringar finns alltså i årsredovisningslagen och inte i bokföringslagen.

Däremot finns det ju naturligtvis inget som förbjuder mig att under löpande år även periodisera kostnader mellan månader men då är det något jag gör för min egen skull och inte för att jag måste. Dessutom gör man då inte det i efterhand utan om jag vet att någon gjort ett jobb för mig i maj och jag ännu inte fått fakturan när jag bokat maj klart så lägger jag kostnaden interimt då, inte långt senare. Periodiseringen gör jag ju för att ha bättre koll på mina verkliga kostnader och intäkter och det har ju ingen mening om jag inte skulle boka in det förrän jag verkligen får fakturan flera månader senare.

Ett företag som säljer tjänster kan utan problem vänta med att bokföra intäkter som rör december till i januari under förutsättning att man också väntar med att fakturera till i januari. Det ligger helt i linje med BFNAR 2003:3 som är de allmänna råd som mindre bolag följer (tillskillnad då från noterade bolag) om man följer alternativregeln. Att tänka på bara att om man ett år gått över till huvudregeln så måste man följa den även kommande år.

När det sedan gäller periodiseringsfonderna så är det ju precis det man ska använda dem till, att jämna ut resultatet mellan åren. Man sätter av åren med vinster och löser upp de åren man går med förlust.

Kaj
0

Jag böjer mig för bra expertis. tack för infon.